Ferrari 550 Maranello, Sběratelsky atraktivní Ferrari 550 Maranello s motorem V12 5.5 litru ve spojení s manuální převodovkou, výkon 485 koní a toč. moment 569 Nm, zrychlení 0-100 za 4.4s a max. rychlost 320km/h. Foto: Martin Moc / webershandwick.cz

Praha / Česko – Poptávce po alternativních investicích se pochopitelně začal přizpůsobovat i trh. Německá banka Südwestbank v roce 2010 zavedla index OTX – index klasických aut. Ten srovnává výkonnost zhodnocení automobilů vyrobených v jižním Německu s jinými formami investic.

Index obsahuje 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hessensku. Výpočet OTX je založen mimo jiné na hodnocení cenových údajů renomovaného odborného časopisu Motor Klassik. Südwestbank stanovila počáteční hodnotu indexu na 100 bodů v roce 2005. 1. ledna 2018 činil index 403 bodů.

Podle odborníků Südwestbank je poptávka po historických vozidlech velmi vysoká. Stále jsou považována za stabilní investice. Zatímco německý index DAX od roku 2005 vzrostl o 203,51 procenta a Euro STOXX 50 přidal jen 73,93 procenta, index klasických automobilů OTX vzrostl o 302,63 procenta.

Zájem potvrzuje i značka Mototecha, která letos na jaře spustila samostatnou značku Mototechna Classic, specializující se právě na prodej vetránů a youngtimerů. „Od svého březnového spuštění zobchodovala Mototechna Classic téměř padesát vozů a do jejího portfolia se povedlo dostat několik zcela unikátních vozů. Za zmínku stojí třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster, kterého bylo vyrobeno pouhých 242 kusů s cenou přesahující 8,5 milionu korun, nebo trojice klasických Ferrari z osmdesátých a devadesátých let v ceně několika milionů, které jsou mezi sběrateli velmi žádaná,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.

Jaguar XK120 ALLOY Roadster
Velmi vzácný Jaguar XK 120 Alloy Roadster 1949 – s hliníkovou karoserií bylo ručně vyrobeno pouze 242 kusů (z toho 184 s levostranným řízením), a to na počátku výroby tohoto modelu, dokud výrobce z kapacitních důvodů nepřešel na ocelovou karoserii, což umožnilo rychlejší výrobu a tím uspokojení nečekaně velké poptávky. Rané hliníkové exempláře jsou nejen lehčí, ale vzhledem k mnohem menšímu počtu vyrobených kusů (242 z celkového počtu 7631 vyrobených XK 120) také výrazně cennější. Tento konkrétní exemplář prošel v druhé polovině 80. let kompletní náročnou renovací provedenou na špičkové úrovni dle tehdejších standardů. Autenticitu vozu (výrobní číslo podvozku + karoserie + bloku motoru + převodovky, původnost barevného odstínu i barvy interiéru = vše zachováno tak, jak bylo auto v roce 1949 vyrobeno) dokládá certifikát Jaguar Heritage Trust. Po dokončení renovace tento konkrétní vůz získal několik vrcholných ocenění na výstavách a přehlídkách (např. v roce 1989 na prestižní akci Jaguar Club North America získal skóre 99.36 a titul Best of Show a Best of Class winner). Vůz dovezen z USA, v ČR zatím neregistrován, vystaven na pražské centrále AAA AUTO.

Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou „užívat“. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na dvou stech tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.


PSALI JSME: Senát potvrdil nelegálnost stáčení tachometrů, včetně půlmilionové pokuty
Po téměř patnácti letech, kdy se v tuzemsku začalo poprvé veřejně hovořit o problematice přetáčení tachometrů, dnes Senát odsouhlasil novelu zákona, který obsahuje zákaz manipulace se stavem najetých kilometrů pod pokutou půl milionu korun. Pokud novelu zákona 56/2001 Sb. podepíše prezident Miloš Zeman, bude v České republice stáčení tachometrů zákonem zakázáno už za necelé dva měsíce. 

Obecně se dá říct, že starší vozy prémiových značek (Merceds-Benz, BMW, Jaguar) po pádu na cenové dno, které přichází mezi dvacátým a třicátým rokem od výroby, začnou pomalu ale jistě na hodnotě opět nabírat. Jde to pochopitelně ruku v ruce s počtem vyrobených kusů daného modelu a značky, které na trhu zbývají a v jakém jsou stavu. „Do těchto vozů investují spíše fanoušci jednotlivých značek a vlastnictví vozu neberou primárně jako investici, ale spíše jako splněný sen,“ doplňuje Jindřich Topol. To však neplatí u extra prémiových vozů. Například Mototechna Classic v nejbližší době očekává příjezd unikátního Ferrari Enzo, kterých bylo vyrobeno pouze 400 kusů a jehož cenovka bude atakovat hranici 50 milionů korun. „Takové vozy již po silnicích prakticky nejezdí, nebo jen zcela výjimečně. Jejich majitelé do nich ukládají své finance, jelikož jejich cena může postupem času významně narůstat,“ uzavírá Petr Dufek.

Martin Moc,
(red.)

Komentáře