Sdílejte
Pneumatika (Ilustrační snímek) Zdroj: PIXABAY

PRAHA / Přichází jaro a spolu s ním by měla následovat pravidelná péče o své auto. Bohužel však dle průzkumu obchodu Pneumatiky.cz nepřezouvá své auto ze zimních gum na letní až jedna pětina českých řidičů.

Během naší 50 leté zkušenosti v oblasti asistenčních služeb a servisu vozidel, se stále více Čechů rozhoduje spíše peněženkou, než reálnými důsledky svého rozhodnutí nepřezout. Jejich rozhodnutí tak bohužel výrazně ohrožuje bezpečnost ostatních motoristů. Velice nás to trápí,“ hodnotí stav přezouvání pneumatik prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Rozporuplná situace je v Polsku, kde zimní pneumatiky jsou jen doporučené a na Slovensku jsou na tom obdobně jako u nás. Hysterie okamžitého přezouvání dle data a ne podle povětrnostních podmínek je někdy přehnaná. Přesto přežívat se zimními pneumatikami do léta nebo celoročně je nejen otázkou zhoršení jízdních vlastností, ale tudíž zhoršení bezpečí, jak pro nás, tak pro ostatní vozidla, která na vozovce míjíme,“ konstatuje stav v EU Vaníček.

Jízda na zimních pneu v létě je nebezpečná a navíc drahá

  • Spotřeba se zvýší o téměř 10 %

Rychlým propočtem jsme dospěli k výsledku, který nepotěší žádného řidiče osobního vozidla. Jízdou v létě na zimních pneumatikách prodělá řidič Škody Octavia 1,6 TDI s ročním nájezdem 30 tisíc km téměř 2 tisíce korun ročně a řidič Škody Octavia 1,4 TSI s ročním nájezdem 30 tisíc km prodělá dokonce o tisícovku více.

  • Opotřebení běhounu je téměř 20 %

„Hodně teplé léto je pro nás příjemné, ale na opotřebení zimních pneumatik v létě se projevuje mírně vyšším opotřebením. Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí) než letní, aby byly k vozovce přilnavější.“ říká k opotřebení Vaníček.

  •  Zhoršené vlastnosti vozidla + 30 %

Vozidlo na zimních pneumatikách v létě více tzv. plave na silnici a co je hroší jeho brzdná dráha je delší. „Při společném testu s Rakouským autoklubem ÖAMTC se prokázalo, že auto na zimních pneumatikách vám z 80 km/h zabrzdí o 6,4 metru dále, než auto na letních,“ hodnotí první výsledky porovnání prezident ÚAMK. Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. „Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě jede rychlostí 42 km/h,“ pokračuje Vaníček. Nakonec se brzdilo na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Výrazným parametrem pro bezpečnost je i stáří pneumatiky. „Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h. Je to jasný důkaz nesprávného obutí,“ uzavírá hodnocení testu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Značka zimní výbava

Od nového roku se rozšířila platnost dopravní značky zimní výbava po dobu celého roku nebo může být dodatečně omezena dodatkovou tabulkou. „Toto rozhodnutí může lokálně vytvářet komické situace, kdy v létě při teplotách atakujících tropy bude vyžadováno, aby měl řidič na svém vozidle nasazeny zimní pneumatiky. Navíc u nás zatím neexistuje centrální registr míst s touto úpravou,“ hodnotí novou změnu v dopravním značení prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Komentáře