Sdílejte
Finance - Euro, ilustrační foto. Autor: PixaBay / CC0 Creative Commons

Praha/ČR – S nejnižší mírou nezaměstnanosti v EU si spotřebitelé v České republice uchovávají pozitivní pohled na ekonomiku i na ochotu nakupovat. Příjmová očekávání se však nezvýšila, možná kvůli probíhajícím jednáním o brexitu, jehož dopady na českou ekonomiku zatím nejsou známy (Velká Británie je pro Českou republiku čtvrtým největším exportním trhem a mnozí občané ČR žijí v Británii).

Vysoká ekonomická očekávání zaznamenaná v prvním čtvrtletí poněkud poklesla během Q2, ale ve třetím kvartále se částečně zlepšila. Koncem září byl ukazatel na úrovni 27,6 bodu, a to je oproti Q2 o 9,5 bodu více. V porovnání se stejným obdobím předchozího roku je to však stále o 8,8 bodu méně. Příjmová očekávání, jež vykazovala během prvních dvou čtvrtletí klesající trend, se začala ke konci třetího čtvrtletí zvyšovat. Skončila na úrovni 39,9 bodu, což je jen o 0,9 bodu méně než koncem druhého čtvrtletí, ale o 12,2 bodu níže než ve stejnou dobu předešlého roku. Ochota nakupovat se rovněž poněkud zvýšila oproti celkovému negativnímu vývoji v předchozím čtvrtletí a na konci Q3 dosáhla 20,4 bodu. To je o 5,7 bodu více než koncem druhého kvartálu, ale o 6,8 bodu méně než ve stejnou dobu vloni.

Německo: ekonomická a příjmová očekávání vykazují jistou turbulenci

Bez ohledu na vynikající domácí podmínky přispívající k velmi pozitivní spotřebitelské náladě, jež vychází z nízké míry nezaměstnanosti a růstu příjmů, nálada spotřebitelů zaznamenala v posledním čtvrtletí poněkud turbulentní vývoj.

Od února ekonomická očekávání v Německu vytrvale stoupala, ale v polovině třetího kvartálu se najednou propadla a poté se opět začala šplhat nahoru, až na konci září skončila na úrovni 33,4 bodu. Ve srovnání s Q2 je to pokles o 7,9 bodu, ale přitom je to stále o 26,6 bodu výše než ve stejnou dobu loňského roku.

Příjmová očekávání v Německu zahájila třetí kvartál mírným nárůstem, ale v září prudce poklesla na 52,7 bodu. V porovnání s Q2 je to snížení o 7,5 bodu, ale přitom jde zhruba o stejnou hodnotu jako v Q3 loňského roku (+0,1 bodu).

ČTĚTE TAKÉ: Češi se změny práce nebojí. Motivují je hlavně peníze

Ochota nakupovat se ve třetím čtvrtletí držela na rekordně vysoké úrovni a uzavřela kvartál na hodnotě 57,0 bodu. To je jen o něco málo níže než na konci druhého čtvrtletí (-0,9 bodu) a o 3,7 bodu více než ve stejném období předchozího roku.

Autor:
Mgr. Andrea Patočková
Marketing Communication Manager

Komentáře