Elektro kolo, ilustrační foto. Autor: archiv redakce @zpravyextra.cz

Česko / Praha – Neustále stoupající popularita elektrokol s sebou nese i častější porušování pravidel jejich provozu na silnicích. Na elektrokola se v zemích EU nahlíží v silničním provozu jako na běžná kola – avšak s určitými limity. “Reálně se maximální rychlost s pohonem ve výši 25 km/h ani výkon motoru do 250 wattů nekontroluje, takže žádná statistika neexistuje. Na silnicích a cyklostezkách je to ale zcela evidentní,“ říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles, největšího prodejce elektrokol v ČR.

Pro všechna dvoukolá zařízení, která jsou zároveň vybavena motorem, řídící jednotkou a baterií, je vžitý termín e-bike. Ne všechny e-biky však můžeme na pozemních komunikacích provozovat tak, jako kola běžná. Drtivá většina e-biků jsou tzv. „pedelec“ (Pedal Electric Cycle) kola, která jezdci pouze asistují při šlapání. Zbytek e-biků se blíží spíše skútrům nebo motocyklům a umožňují uživateli jízdu bez nutnosti šlapání.

V případě pedelecu, neboli elektrokola, se tedy motor spíná pouze v momentě, když cyklista aktivně šlape. Elektromotor lze uvést do provozu také ovládacím tlačítkem, neboli akcelerátorem, ale to jen do rychlosti 6 km/h. Tato funkce bývá označována jako asistent chůze a lze ji využít při rozjezdu, při chůzi, nebo při jakékoli další manipulaci s elektrokolem.

Jízda na takovém elektrokolo je snazší, uživatel ale přesto musí vyvíjet aktivitu. V takovém případě před zákonem neexistuje rozdíl mezi běžným kolem a elektrokolem, ale pouze za splnění určitých podmínek:

Jmenovitý výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles. Elektrokola, která tyto limity převyšují, jsou klasifikována jako malé skútry a také se na ně vztahují požadavky jako na skútry. Povinné je u nich provedení typových zkoušek, registrační značka nebo hrazení povinného ručení. „Po nějaké zvýšené kontrole e-cyklistů v provozu nevoláme. Chceme jen upozorňovat na vysoké riziko postihu například v případě nehody, při jejímž vyšetřování se na takové nepovolené elektrokolo s vysokou pravděpodobností přijde,“ doplňuje Štěpán Pleskač.

Někteří výrobci přesto nabízejí elektrokola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o elektrokola vybavená motory s vyšším výkonem než 250 W (až 1000 W) a která jsou bez omezovače rychlosti nebo elektrokola vybavená akceleračními páčkami, tzv. boostery, které umožňují jízdu bez šlapání. Taková elektrokola jsou nelegální a v případě jejich používání na veřejných komunikacích včetně cyklostezek se cyklista vystavuje nebezpečí finančního postihu nebo dokonce trestního stíhání – například v případě dopravní nehody. „Někteří výrobci se snaží pravidla obejít různými nastavovacími páčkami, které při zapnuté poloze výkon omezují a při vypnuté poloze nikoli. I tato „kola“ a „koloběžky“ jsou na silnicích ovšem nepovolené a vystavují své uživatele postihu,“ vysvětluje Štěpán Pleskač.

Naopak pro jízdu na elektrokole, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, není nutný řidičský průkaz, může bez obav jezdit i po cyklostezkách a cyklistická přilba je povinná pouze do patnácti let věku. Takové kolo musí být označeno povinnými údaji přímo na rámu. Mezi tyto údaje patří jméno a adresa výrobce, případně dovozce, dále informace o souladu s evropskou normou EN15194-1, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h a EPAC nebo PEDELEC.


ČTĚTE TAKÉ:  Mladí do 25 let si nejčastěji pořizují Škodovku, s rostoucím věkem lidé vybírají z více značek


Daniel Sýkora,
(red.)

 

Komentáře