Krajský dispečink (ZOS) Královohradecké záchranky, ilustrační foto. Autor: archiv, ZZS Královohradeckého kraje

Hradec Králové – Operační středisko, nebo – chcete-li – dispečink, lze bez nadsázky označit jako „ mozek“ každé krajské zdravotnické záchranné služby. Záchranáři Královéhradeckého kraje byli první, kdo v roce 2004 s myšlenkou sloučení operačního řízení záchranek v kraji přišli. Tento model přinesl do systému poskytování přednemocniční péče celou řadou pozitivních novinek a stal se vzorem pro celou Českou republiku.

Po deseti letech fungování se ale ukázalo, že prostorová a provozní kapacita, ani technologie operačního řízení v kraji již nedostačují a naplno se projevila nutnost výstavby nového centra.

To bylo nakonec zprovozněno na podzim 2015. Krajské zdravotnické operační středisko, umístěné v hradeckých Kuklenách, tak v těchto dnech slaví svoje druhé narozeniny.

Pro operátory linky 155 znamenal přesun na nové, modernější pracoviště nejen lepší zázemí a pracovní prostředí, ale zároveň zcela nové technologie a dispečerský software, se kterým se v relativně krátkém čase museli naučit pracovat.

Co tedy nové operační řízení pro krajské záchranáře přineslo?

Vedle zmiňované modernizace pracoviště a zázemí pro operátory zejména kvalitní on-line datovou komunikaci mezi dispečinkem a posádkami v terénu včetně vrtulníku letecké záchranné služby. Nasazením špičkové výpočetní techniky vznikl prostor pro zařazení nových modulů, zejména pro práci s first Respondery, nasazování automatizovaných externích defibrilátorů nebo implementace mobilní aplikace Záchranka. Všechny tyto nové prvky umožňují maximální efektivitu při nasazování adekvátních sila a prostředků ZZS KHK a prokazatelně přispívají k lepšímu přežití pacientů. To platí zejména u nemocných v těch nejvyšších stupních naléhavosti, jako jsou náhlé zástavy krevního oběhu. Jednodušší a tím pádem efektivnější je v případě nutnosti nasazení posádek z jiných výjezdových základen, včetně těch z jiného kraje. Toto se týká také kolegů z ostatních složek IZS, tedy zejména hasičů a policistů.

PSALI JSME: Den tísňové linky 155 Zdravotnické záchranné služby

Za dva roky provozu operátoři zrealizovali více, než 151 000 hovorů na tísňové lince.

Na jejich základě vzniklo přes 84 000 událostí, které musely řešit výjezdové skupiny v rámci celého královéhradeckého kraje. V  průběhu tísňových hovorů zahájili operátoři více, než tisíc telefonicky asistovaných neodkladných resuscitací. Při nich radili volajícím s prováděním neodkladné resuscitace až do příjezdu nejbližší posádky záchranné služby.

Pozemní posádka záchranné služby, spolu s vrtulníkem LZS. Ilustrační snímek. Autor: archiv, ZZS Královohradeckého kraje

Význam takovéto pomoci je pro přežití nemocného rozhodující.

ČTĚTE TAKÉ: Karlovarská tísňová linka 112 opět pomáhala v zahraničí

Autor: Ivo Novák,
tiskový mluvčí
ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA
KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE

Redakce „ZE“

Komentáře