E-shop, ilustrační foto. Autor: Martin Moc / redakce

Praha – Hodnotu průměrně 4,8x vyšší než kterou české e-shopy registrují po zbytek roku, naměřili provozovatele elektronických obchodů na oblíbené páteční akci Black Friday. Ze zkoumaného vzorku českých e-shopů tak byla očekávání byla vyšší než realita. Statistiky vyplývají z analýzy společnosti VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než 40% elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

Průměrně nižší nával, je způsobený stále déle trvajícími slevovými akcemi

Populární akce Black Friday byla u poloviny e-shopů slabší než loni. V roce 2017 české elektronické obchody registrovaly počet požadavků za vteřinu (jednotlivých kliknutí) o 30 % vyšší, než tomu bylo letos.Zatím, co průměrná hodnota kliknutí ze stran kupujících dosahovala v minulých letech zhruba šestinásobek svého průměrného provozu a ve výjimečných případech se dostala až na jedenáctinásobek, v letošním roce se jednalo o 4,8 násobek běžného provozu.

Průměrem analyzovaných e-shopů je zhruba 100 kliknutí za vteřinu, při marketingových kampaních se tato cifra bez obtíží dostane i přes tisícovku.„V posledních letech stále více, elektronických obchodů rozprostře slevové akce do několika dnů, v některých případech i týdnů před samotným začátkem Black Friday.“ vysvětluje letošní statistiky Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting a dodává: „Rozprostření nákupů je chytré řešení jak z pohledu vytíženosti serverů, tak i z praktických důvodů, které ocení zejména zákazníci. I přes fakt, že Black Friday má být jednodenní akcí, lidé oceňují zejména možnost klidnějších nákupů,které tak mohou zrealizovat méně hekticky.“

Z DOMOVA

Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42–85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160–190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Tato hodnota se právě během akce Black Friday dostává v průměru na přibližně šestinásobek své hodnoty. Výjimkou, však nejsou případy, kdy e-shop zaznamená nápor až jednou tolik vyšší.

Z analyzovaného vzorků e-shopů v letošním roce společnost VSHosting naměřila nárůst na osminásobek. Nejnižší číslo, které data-centrum u měřených elektronických obchodů registrovalo, bylo 2,1x. Tento e-shop nicméně směřuje své slevové akce spíše na jaro.


Martin Moc,
(-red.)

Komentáře