Proč muži hubnou rychleji než ženy? Za všechno může genetika... Foto: VLAĎKA SVOBODOVÁ | HEAD OF PUBLIC RELATIONS

Česko – Muži jsou prý z Marsu a ženy z Venuše. To ale není důvod, proč většina mužů spaluje tuky rychleji než ženy. Snad každá má ve svém okolí kamarádku, která se hlídá v jídle a cvičí, aby se udržela fit, zatímco její muž jí, co ho zrovna napadne, ale přesto nepřibere. Jak je to vlastně se spalováním tuků a hojně skloňovaným slůvkem genetika?

„Viníkem“ rozdílného ukládání tuků u mužů a žen jsou podle odborníků geny. Postupný lidský vývoj dospěl k tomu, že problémovými partiemi u žen jsou převážně hýždě a stehna, u mužů zase oblast kolem břicha. Muži byli odpradávna lovci, jejich genetická výbava jim proto zajišťuje ochranu vnitřních orgánů silnější vrstvou tuku na břiše. Ženy se zase staraly o potomstvo a zdržovaly se převážně na jednom místě, ideálem krásy byly široké boky a plná postava jako symbol ženství a plodnosti. Svou roli však hraje i ženský hormon estrogen, který dbá na udržení dostatečných tukových zásob pro případné těhotenství. Mužský testosteron zase pomáhá nejen k mohutnějším svalům, ale i ke ztrátě břišní „pneumatiky“, která se naopak objevuje ve vyšším věku spojeném s úbytkem testosteronu.

Jaký jste somatotyp?

Dnes už můžeme určit také to, jaké predispozice mají jednotlivci i ke spalování tuků. Každý člověk je jinak geneticky vybaven, což lze poznat dle jeho somatotypu, tedy morfologie postavy. Prozrazují to místa, na kterých se ukládá tuk, a také míra „obalení“ těla svalovinou. Právě tyto vnější znaky napovídají, jakou má člověk tendenci k nabírání a spalování tuků. Základními somatotypy jsou ektomorf, mezomorf a endomorf, přičemž každý má svá specifika. Jedná se však o vyhraněné typy a průměrný člověk je pak jejich kombinací. Somatotyp je možné zjistit na základě měření u sportovního lékaře.

Ektomorf má rychlý metabolismus, který spálí vše, jak tuk, tak svalovinu. Zjednodušeně řečeno nepřibere a zároveň nenabere svaly bez vhodně koncipovaného tréninku. Jeho metabolismus spaluje tak rychle, že po dlouhodobější pauze v cvičení může svaly opět rychle ztratit. Endomorf naopak dobře nabírá svaly, ale zároveň má tendenci špatně odbourávat tuky. Ženám s tímto somatotypem při cvičení rychle rostou svaly na rukou a nohou, což mnohdy nechtějí, stejně jako v případě převládající mezomorfní komponenty,“ vysvětluje prof. Vladimír Teplan, nutricionista Cambridge Weight Plan. Mezomorf představuje „zlatý střed“, snadno nabere svaly a udrží si je, při dietách zase lépe ztrácí tukové zásoby. Mezomorfové proto často bývají úspěšní sportovci.

Znát svůj somatotyp proto může být užitečné pro sestavení vhodného jídelníčku nebo tréninkového plánu. Hlavním faktorem, který má na svědomí rozdílné spalování tuků u mužů a žen je totiž právě ve svalovině. Muži při stejném výkonu vydají více energie, a to jednoduše z toho důvodu, že jsou většinou těžší. Zároveň mají více síly, proto mohou podat náročnější výkon, zvednout větší váhu. Průměrně proto muži při fyzických výkonech spálí více energie.

Dieta není jen ženská záležitost

Při rozhodnutí zbavit se přebytečných tuků pomocí diety je v každém případě zapotřebí postupovat s rozvahou, případně s odborným dohledem, který pomůže vyvarovat se častým chybám. K těm patří třeba hladovky. „Při nárazovém zhubnutí je zdravotním rizikem vysoká pravděpodobnost opětovného nabrání hmotnosti, které ukazuje na špatně vyváženou stravu. Pokud někdo shodí a znovu nabere třicet kilogramů, má s vysokou pravděpodobností ve stravě výrazný energetický přebytek zvyšující riziko civilizačních chorob,“ dodává prof. Teplan. Ačkoliv muži mají ve spalování tuků genetickou výhodu, neznamená to, že dietní režim pro ně nikdy neplatí. V případě potřeby jim správně zvolený dietní program stejně jako ženám může pomoci k efektivní redukci nadváhy.


ČTĚTE TAKÉ: Moderní test cyklohelem: bezpečnostní normy jsou zastaralé
Cyklistická helma by měla být důležitou součástí cyklistického vybavení, neboť pády z kola můžou být fatální. Spotřebitelský časopis dTest otestoval 22 vzorků cyklistických helem novou laboratorní metodou, aby prověřil jejich schopnost ochránit hlavu před zraněním mozku. 

Základní somatotypy…

Ektomorf – štíhlý a hubený, dlouhé končetiny a prsty, slabě vyvinuté svalstvo, slabá kostra

Mezomorf – svalnatý, silná kostra, široká ramena, úzké boky

Endomorf – menší, podsaditý, krátké končetiny a prsty, sklony k ukládání tuků

Vlaďka Svobodová,
(red.)

Komentáře