Natalie Golovchenko a Petr Buchta ústřední dvojice ze hry Trollové mezi námi_foto: Adam Steinwicht / mediální servis Švandova divadla

Praha – Vliv dezinformací, rodinné vazby narušené pobytem v různých sociálních bublinách i zpráva o prvním teroristickém útoku v Čechách inspirovaly původní českou hru Trollové mezi námi mladé autorky Barbory Hančilové. Svižný příběh o cestě vnuka za dědou, ztraceném ve virtuální krajině plné trollů, uvidíme  v premiéře 27. října ve Studiu Švandova divadla. Inscenace v režii Alexandry Bolfové tak zahájí na smíchovské scéně novou divadelní sezonu.

Mladý absolvent práv Vojta (Petr Buchta) a krásná hackerka Lena (Natalie Golovchenko) mají právě slibné rande v jednom baru na pražské Letné. Vojta však dostane šokující zprávu: jeho děda (Miroslav Hruška) je obviněn z trestného činu… Může mu Vojta pomoci? A jakou úlohu v případu sehrála dědova tajuplná přítelkyně (Marta Dancingerová), kterou zná jen z internetu?   

Vztahy s dědou-teroristou

Impulsem k vzniku hry byl „první český teroristický útok“, který na Mladoboleslavsku spáchal sedmdesátiletý muž, aby upozornil veřejnost na domnělé nebezpečí spojené s migrační vlnou. Skutečnou událost však autorka scénáře Barbora Hančilová využila jen jako podnět k napsání vtipného dramatu o současném světě, v němž hrají hlavní roli vztahy – milostné, mezigenerační i vztahy mezi pravdou a lží.

Všechny tyto vazby dnes poškozují trollové neboli lidé, kteří – často pod falešným jménem a za peníze – agresivně manipulují a vyostřují debaty na internetu a na sociálních sítích tak, aby šokovali, zmátli a názorově rozdělili veřejnost. „Ocitáme se v době post-pravdivé, v níž se zamlžuje hranice mezi pravdou a lží, mezi realitou a fikcí, a to především ve veřejném a politickém prostoru. Lidé přestávají věřit takzvaným mainstreamovým médiím. Velká skupina obyvatel naší země dnes za každou událostí vidí jakési spiknutí. A to je podle mě opravdu velký problém,“ domnívá se Barbora Hančilová.

Pravda, lež a my

Režisérka Alexandra Bolfová k tomu  říká: „Při vytváření inscenace nás zajímal zrod a život fake news neboli neověřených, často záměrně vytvářených a nebezpečně nakažlivých zpráv, šířených zejména po internetu. Jako neméně důležité ale vidím i téma pravdy a osobní zodpovědnosti za to, jak a čím dnes vlastně žijeme.“

S tím souhlasí i Petr Buchta, představitel Vojty: „Lživé zprávy se sice šíří převážně po internetu, jejich účinky ale virtuální nejsou. Dezinformace a různá alternativní fakta dnes atakují každého z nás, usilují o to, aby nás zmátly a znejistily. Vojta se mezi nimi pokouší zorientovat a najít přes ně cestu ke svému dědovi. Téma je to dost vážné, vlastně děsivé, o to víc mě těší, že náš příběh není zatěžkaný a že se nám v něm daří nacházet humor. Aby taky ne! Když je to celé o mezilidských vztazích,“ dodává herec známý mimo jiné z televizní obrazovky (účinkoval například v seriálech Ulice a Drazí sousedé, televizním filmu Dukla 61 ad.). Hackerku Lenu, která  s Vojtou randí a zrovna s odpovědností si příliš hlavu neláme, hraje Natalie Golovchenko. „Lena je zatraceně chytrá a hrdá. Stojí na vlastních nohou a o světě kolem sebe nemá iluze. Žije sama a je jí tak dobře. Prý. Říká, že na lásku nevěří. A přitom právě po ní touží snad ze všeho nejvíc… Zkrátka moderní postava, kterou je radost hrát,“ přibližuje absolventka brněnské JAMU a talentovaná herečka ukrajinského původu. Vojtova dědu ztvárnil zkušený člen souboru Švandova divadla Miroslav Hruška. V úloze jeho přítelkyně, svobodné matky Natálie, uvidíme další členku smíchovské scény, Martu Dancingerovou.

Divadelní magie

Teprve třiadvacetiletá Alexandra Bolfová, letos absolvující studentka brněnské JAMU, je podle dramaturga inscenace Martina Sládečka jednou z nejzajímavějších tvůrkyň nastupující divadelní generace. „Je pýchou každého divadla, když může objevit a podpořit takový talent, jakým Saša Bolfová nepochybně je: její inscenace okamžitě zaujmou nejen pečlivým vedením herců, ale také moderní, důkladně promyšlenou obrazností. Příběh sám, ale i kostýmy, projekce, světelný design a masky, dělají z Trollů mezi námi mimořádně sugestivní podívanou,“ láká na novinku dramaturg Švandova divadla, v němž nyní mladá divadelnice připravuje svůj pražský režijní debut.

Právě promyšlená vizualita proměňuje podzemní prostor smíchovského Studia v téměř magické místo. Autorkou scény a kostýmů, kombinujících výrazné organické a anorganické prvky a materiály, je Magdaléna Paráčková. Ta v souvislosti s dědečkovou zahradou, kterou pro Studio Švandova divadla navrhla, s jistou nadsázkou mluví o „pohádkovém realismu“.

Jeho protikladem  je působivý světelný design a projekce v několika vrstvách, jejichž autorem je Jonáš Garaj. Hudbu přímo pro inscenaci složil Jiří Blatný. Často jde o rozsáhlé montáže hlasů, zvuků a hudebních motivů, které celkový vizuální dojem umocňují ještě i akusticky.

Premiéra hry Trollové mezi námi – dramatu  plného napínavého scrollování a sebeironických prokliků – bude 27. října ve Studiu Švandova divadla. Nejbližší reprízy tu uvidíme 31. října a 9. a 21. listopadu.

A kdo jsou vlastně trollové?

Autorka hry Barbora Hančilová vysvětluje: „Trollové jsou původně ve skandinávské mytologii pokoutné bytůstky – skřítci. V současnosti se tak přeneseně pojmenovávají lidé, kteří často pod falešnými profily za peníze agresivně komentují příspěvky na sociálních sítích a internetu obecně. Jejich úkolem je svést debatu určitým, jim prospěšným, směrem. Jsou to často oni, kdo v anonymním prostoru internetu podporují smazávání hranic sebereflexe a slušného – neútočného – projevu. V názvu naší inscenace trollové zastupují širší fenomén vyostřené politizované debaty, která v současnosti rozrůzňuje mnoho rodin, v nichž si často nemůže děda s vnukem porozumět, protože každý žijí v jiném světě vyostřených nálepek a slov, která zapadají pouze do slovníku konkrétní názorové skupiny. Členové jedné rodiny tak dnes často mluví různými jazyky.“

Barbora Hančilová

Trollové mezi námi

Režie                                                  Alexandra Bolfová

Scéna a kostýmy                              Magdaléna Paráčková

Světelný design, projekce                 Jonáš Garaj

Hudba                                                Jiří Blatný

Dramaturgie                                     Martin Sládeček

Osoby a obsazení:

Vojta                                                  Petr Buchta

Lena                                                   Natalie Golovchenko

Děda                                                  Miroslav Hruška

Natálie, Šimlová                               Marta Dancingerová

Premiéra 27. 10. 2018 v 19.00 ve Studiu Švandova divadla.

Nejbližší reprízy jsou naplánovány na 31. 10. a 9. 11. 2018.

Kdo je kdo:

Barbora Hančilová (1993)

autorka hry

Barbora Hančilová se narodila v Praze, kde vystudovala Gymnázium Jana Nerudy a následně činoherní dramaturgii na pražské DAMU. Ještě během magisterského studia nastoupila jako dramaturgyně do Divadla na Vinohradech, kde nadále působí.

Divadelní hry se pokoušela psát již od středoškolských let. Její vůbec první text s názvem Kai/Abe uvedlo v roce 2011 právě Švandovo divadlo na Smíchově. Za hru Malé závislosti získala čestné uznání v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2015. Tato hra byla následně uvedena v Divadle Disk pod názvem Kamarádi. Další hra Identity vyhrála Dramatickou soutěž 2017 a byla uvedena jako scénické čtení v Městském divadle Zlín. Za hru Za dveřmi získala čestné uznání v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2017.

Jako autorka je pověstná svými živými, vtipnými dialogy. Miluje pražskou Letnou, kde nejen bydlí a píše, ale také překládá – z angličtiny a francouzštiny.

Alexandra Bolfová (1995)

režie 

Alexandra Bolfová je výraznou studentkou režie na Divadelní fakultě brněnské JAMU. I přes své mládí (třiadvacet let!) má za sebou celou řadu pozoruhodných inscenací a divadelních projektů.

Zaujala už svou bakalářskou inscenací hry Nože do slepic skotského dramatika Davida Harrowera. Z dalších jejich školních a mimoškolních inscenací lze jmenovat např. Na Ukrajině, matko, právě sněží; Jago; Zázračná návštěva Kristiny Hruszové, Leoš Masarykovi, Kabanová ft. Mladá Kostelnička či Příběh vojáka (se Soňou Červenou v roli Vypravěče).

Jako asistentka režie spolupracuje delší dobu s J. A. Pitínským (inscenace Prodaná nevěsta v MDZ, Uršula v DHNP, Otvírání studánek Alfréda Radoka v Mahenově divadle NdB a Paměti v divadle Reduta NdB). Kromě režie se věnuje také psaní dramatických textů a poezie. Její poslední hrou je tragikomická groteska s názvem Děti. Byla rovněž dramaturgyní a režisérkou ceremoniálů 27. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER.

Ačkoli je to Slovenka, mluví perfektní češtinou. Doma na Slovensku má sedm psů. S trochou divadelní nadsázky se dá říci, že je to rozená vůdkyně smečky.  

Petr Buchta (1985)

Vojta

Herec Petr Buchta se narodil v Karviné ve znamení Vodnáře. Po absolvování Janáčkovy konzervatoře v Ostravě působil čtyři roky v Těšínském divadle, kde ztvárnil řadu velkých rolí, např. Raskolnikova v Dostojevského Zločinu a trestu, Chlestakova v Gogolově Revizorovi či Demetria v Shakespearově Snu noci svatojánském. Po pěti sezonách v Českém Těšíně následovalo angažmá v Městském divadle Kladno. Do svého smíchovského angažmá přišel v roce 2016.

Diváci ho mohou znát také z televizní obrazovky. První zkušenosti před kamerou získal v televizním filmu Kobova garáž (Česká televize). Do diváckého povědomí se pak poprvé výrazněji zapsal rolí Vojtěcha Kalicha v seriálu Ulice (TV Nova). V roce 2016 se na obrazovku vrátil rolí Tomáše v seriálu Drazí sousedé (TV Nova).

Objevil se také např. v komedii 10 pravidel jak sbalit holku (rež. Karel Janák, 2014), v dokumentu Tajemství a smysl života (rež. Petr Vachler, 2014), v dramatu Hany (rež. Michael Samir, 2014) či ve filmu Nebezpečí klidu (rež. Tereza Volánková, 2015).

Petr mluví anglicky a polsky. Zatímco kolegové jej podezřívají z hyperaktivity, on sám o sobě tvrdí, že je „prostě akční“. „Akční“ je ostatně i Vojta, kterého ztvárňuje v nejnovější inscenaci Švandova divadla Trollové mezi námi.

Natalie Golovchenko (1992)

Lena

Herečka s exoticky znějícím jménem Natalie Golovchenko se narodila v ukrajinském Kyjevě ve znamení Panny. Dětství a středoškolská léta strávila v Česku a ve Spojených státech amerických. Mluví plynně česky, rusky, anglicky a německy – a všechny tyto jazyky přitom v inscenaci Trollové mezi námi využívá. Vedle herectví na brněnské JAMU, kde absolvovala v minulé sezoně, vystudovala také obor Cizí jazyk pro evropský a mezinárodní obchod na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích.

Diváci ji zatím mohli vidět především na jevišti Divadelního studia Marta v Brně, a to v inscenacích Komedie o umučení (rež. Ivo Krobot), Elektra (rež. Michal Zetel) či Mechanický pomeranč (rež. Barbora Chovancová). Zahrála si ale třeba i v dánském filmu Královská aféra či v českém seriálu Labyrint.

Role silné a samostatné hackerky Leny v inscenaci Trollové mezi námi jako by byla Natalii ušita přímo na tělo. Když zrovna nezkouší, brigádničí tato talentovaná mladá herečka v butiku s luxusním oblečením – a na zkoušky z něj nosí luxusní zážitky.

Miroslav Hruška (1946)

Děda

Miroslav Hruška se narodil v Litoměřicích ve znamení Ryb. Do svého prvního hereckého angažmá nastoupil v Šumperku, pak přešel do Českého Těšína a následovala nabídka do Olomouce, kde pak více než dvacet sezon působil v Moravském divadle Olomouc. Tam patřil k největším oporám souboru a ztvárnil mnoho desítek významných rolí.

V roce 2009 přešel do Švandova divadla na Smíchově a započal tak zcela novou pražskou etapu svého hereckého života.

Z televize diváci znají jeho tvář např. ze seriálů Bohéma, Atentát, Rapl, Policie Modrava či České století, zahrál si také v TV filmech Zločin v Polné, Americké dopisy či Kobova garáž.

Miroslav Hruška má dva dospělé syny a hromadu pracovních zkušeností, z nichž často a rádi čerpají i jeho herečtí kolegové. Snoubí v sobě naprostou profesionalitu se skromností, i díky tomu je pro režiséry radost s ním pracovat.

Marta Dancingerová (1991),
Natálie, Šimlová

Marta Dancingerová se narodila ve Znojmě ve znamení Vah. Vystudovala brněnskou konzervatoř a v roce 2011 pokračovala ve studiu herectví na pražské DAMU. Jejími pedagogy byli Miroslava Pleštilová, Michal Pavlata a Milan Schejbal. Již během studií hostovala v divadle J. K. Tyla v Plzni v roli Fébé v inscenaci Jak se vám líbí a v Městském divadle v Mladé Boleslavi v roli Paullet Goddard v inscenaci Chaplin. Stálou členkou souboru Švandova divadla je od dubna 2016.

Na zkoušky inscenace Trollové mezi námi, v níž ztvárňuje hned dvě role, si odskakuje z mateřské dovolené.

Magdalena Bičíková,
(red.)

Komentáře