Valéria Gazdová s firemními bankovkami Dermacol. Foto Ivan Kahun

V pořadí už 8. emisi růžových bankovek v hodnotě 50 Kč s portrétem „královny české kosmetiky“ Olgy Knoblochové vydává česko-slovenská kosmetická společnost Dermacol. Ta je u nás coby „České království krásy“ od roku 2015 emituje vždy dvakrát ročně: nejprve na jaře a poté na podzim, při příležitosti říjnového výročí vzniku společné republiky Čechů a Slováků. Jen v Česku jde do oběhu rekordních 29.000 kusů, což pro zákazníky představuje slevy v hodnotě 1.450.000 korun. Podobná akce s bankovkami v hodnotě 2 Deur – dvou „dermacolových Eur“ – s vyobrazením Dómu sv. Martina probíhá současně i na Slovensku.

Bankovky lze letos získat od 28. října do 17. listopadu za nákup nad 100 Kč ve značkových obchodech Dermacolu. Tam s nimi pak lze i kdykoli zaplatit, mají totiž časově neomezenou platnost. Unikátní platidlo je zabezpečené hned několika ochrannými prvky, takže připomíná skutečné papírové peníze.

Jak upozorňuje Valéria Gazdová, marketingová ředitelka společnosti Dermacol, vydávání vlastní firemní měny – navíc takto pečlivě zpracované – je ojedinělým marketingovým nástrojem, který u nás nemá obdoby. „Od roku 2015 emitujeme naše bankovky už po osmé a jenom v České republice jsme celkem vydali téměř 80 tisíc kusů padesáti korunových bankovek, “ říká Valéria Gazdová. Podle ní se nápad s bankovkami zákazníkům i značce vyplácí. Za každou utracenou stokorunu dostane zákazník přímo v obchodě 50 „kosmetických korun“, takže za 200 Kč už 100 nebo za 1000 Kč celkem 500 „kosmetických korun“, které může využít pro další nákupy.

Rekordní rok 2018

Pro letošní podzim, spojený s oslavami 100. let výročí od založení republiky, má česko-slovenská společnost Dermacol pro zákazníky připraveno zatím nejvíc bankovek v celé své historii. „Do oběhu v Česku i na Slovensku pouštíme dohromady rekordních 29.000 kusů, “ potvrzuje Valéria Gazdová a dodává: „Za čtyři roky jsme takto vydali slevy už za zhruba 4 miliony korun. Unikátnost našich bankovek spočívá v tom, že vypadají jako opravdové peníze – jsou vytištěné na papíře s vodoznakem, mají ochranný proužek, průhledový znak a další zabezpečení jako skutečné měny.“ Navíc je zákazník může použít kdykoli a zaplatit jimi bez ohledu na další slevy nebo akce.

Cílem podle Valérie Gazdové je, aby lidé objevili kamenné obchody Dermacolu a vraceli se tam opakovaně. I proto bankovku nelze využít při nákupech v drogistických řetězcích, kde je značka Dermacol rovněž zastoupena, ani při nákupech na internetu.

Firemní měna s přidanou hodnotou

Z dosavadních zkušeností vyplývá, že lidé bankovky rádi využívají na nákup produktů „pro radost“ a sahají s ní i po dosud nevyzkoušeném zboží nebo produktech. „Spotřebitele placení tímto způsobem baví. A bankovky, kterou pak nosí v peněžence, si i více váží, než kdyby od prodavačky dostali do ruky běžný slevový kupón,“ pokračuje Gazdová.
Lidé bývají obvykle příjemně překvapeni a – vzhledem k podobnosti s historickou padesátikorunou – navíc i pobaveni. Někteří ji utrácejí hned, vzhledem k neomezené platnosti si však často bankovky šetří na další nákupy. „A najdou se i takoví, kteří nám ji už nikdy nevrátí. O bankovku totiž mají zájem i někteří sběratelé,“ vysvětluje Valéria Gazdová.

Česko-slovenská Lady Dermacol

Bankovka Dermacolu je výjimečná, i pokud jde o kuriózní nebo vtipné bankovky, které někteří lidé rádi zařazují do svých sbírek. Na rozdíl od bankovek určených pro různé hry (např. Monopoly), „fanouškovské“ bankovky (třeba s Harry Potterem) či různé „legrační peníze“, existující často jen ve virtuálně, pro pobavení uživatelů na sociálních sítích, jsou totiž bankovky s Olgou Knoblochovou jedním z mála platidel, za něž si lze koupit reálně existující zboží.

Vydat bankovku právě s „první dámou česko-slovenské kosmetiky“ Olgou Knoblochovou na titulní straně je logický, souzní totiž s historií i zaměřením firmy. „Olga Knoblochová stála v roce 1966 u zrodu značky Dermacol a dala světu první plně krycí make-up. A ten je stále produktem, který nám přitahuje nové zákazníky a otevírá dveře i na další světové trhy,“ říká Valéria Gazdová.

Česko-slovenská firma Dermacol, je zaměřená na vývoj dekorativní i pěstící kosmetiky. Jen v České republice a na Slovensku má celkem 8 značkových obchodů, z toho dva v Praze, dva v Ostravě a další v Bratislavě, Prievidzi, Žilině a Košicích.

Víte, že…?

Podobnou bankovku v hodnotě 2 Deur emituje Dermacol i na Slovensku. Zobrazen je na ní Dóm sv. Martina, na druhé straně je známý visutý Most slovenského národního povstání spojující v Bratislavě oba břehy Dunaje. V případě české bankovky jsou na zadní straně Hradčany s velkým nápisem Dermacol. V obou případech je jako země původu uvedeno České nebo Slovenské „království krásy“.

Ochranné prvky bankovky Dermacol zahrnují speciální papír s vodoznakem ve tvaru pyramidy a ochrannými nepravidelnými chloupky, průhledový znak DC je tvořený tiskem dvou odlišných barev z každé strany bankovky, ochranný kovový proužek a unikátní číselná řada.

Bankovku, je možné získat v každé prodejně Dermacol, při nákupu ve vybraných termínech nebo jako odměnu za věrnost značce a je možné ji kdykoliv použít na úhradu za zboží v prodejnách Dermacol.

Bankovka má hodnotu 50 Kč. Při nákupu do 100 Kč lze uplatnit jednu bankovku. Při nákupu nad 100 Kč je možné uplatnit i více bankovek najednou až do 50 % celkové hodnoty nákupu.

Jana Bryndová, Magdalena Bičíková,
(red.)

Komentáře