Sdílejte

Milujete své děti a chcete pro ně to nejlepší? Kupte jim místo tabletu a počítače kolečkové brusle, kolo nebo alespoň míč. Jděte s nimi do lesa na procházku, zahrajte si s nimi fotbal nebo uspořádejte na zahradě opičí dráhu. Možná se jim rozzáří oči více, než když jim do nich posvítí světlo monitoru.

Jistě víte, jak důležitá je pro děti fyzická aktivita a jak nebezpečný je naopak pasivní způsob života. Víte také, že dětskou obezitou u nás trpí 15 % školáků? Alarmující číslo, nemyslíte? Chronická nadváha navíc přináší dítěti závažné choroby, jako je např. cukrovka či poruchy jater, v dospělosti pak vysoký tlak, mrtvici, bolesti kloubů a mnoho dalších. Kromě obezity mají dnešní školáci problémy s páteří. Špatné držení těla nebo bolesti zad jsou způsobené právě nicneděláním. Děti, které tráví většinu času doma na gauči se svou nejlepší kamarádkou televizí, jsou podle lékařů celkově více nemocné, než aktivní děti, které si hrají venku na čerstvém vzduchu. Jak jsou na tom vaše ratolesti?

Jak dítě vést k pohybu?

Do šesti let života se formuje psychická stránka člověka a s ní i postoje a přístup k životu. Jakmile je dítě vedeno k aktivnímu stylu života – tráví s rodiči volný čas procházkami, turistikou nebo sportem, stane se to jeho součástí a v budoucnu tak bude žít i on sám. Pokud má tedy dítě základ z rodiny, je pro něj zcela normální navštěvovat sportovní kroužky, účastnit se výletů, kurzů a necítí se při takových činnostech nepříjemně. Jako rodiče bychom tedy měli začít nejprve u sebe. To my dítě od jeho narození nejvíce inspirujeme a motivujeme. Jsme vzorem a naším úkolem je naučit ho milovat pohyb a vnímat ho jako zábavu a dobrou věc.

Kdy začít s fyzickou aktivitou?

Mnoho maminek se obává své dítě v nízkém věku vystavovat fyzické aktivitě, aby nebylo přetěžované. Studie však dokazují, že tak jako dospělý člověk může vykonávat přiměřenou aktivitu ke svému věku, stejně tak dítě v jakémkoli věku. Nemyslíme tím, aby pětileté dítě zvedalo padesátikilové činky, ale aby mělo pravidelný pohyb, a to už od batolete.

Když je vašemu miminku teprve pár měsíců, můžete využít možnosti plaveckých bazénů, které často nabízejí hodiny plavání s nejmenšími. Plavání má velmi pozitivní účinky na tělesnou stránku dítěte, rozvíjí jeho motorické schopnosti, sílu, výdrž a zvyšuje kapacitu plic. Navíc bude vaše dítě otužilejší a podle slov některých maminek, bude lépe jíst a spát, a to už se vyplatí.

První školní léta dítěte. Probuďte v něm zájem „něco“ dělat!

V mladším školním věku (6 – 12 let) potřebuje organismus každého dítěte tělesnou aktivitu. Bohužel už tomu není tak, jak za našich mladých let, kdy jsme doma odhodili školní tašku a běželi s partou dětí ven, kde jsme lezli po stromech, zvonili na zvonky, hráli na schovávanou apod. Všechny tyto aktivity byly přirozeným pohybem a my jsme vlastně už žádné sportovní kroužky nepotřebovali. To, co dnes většina dětí dělá formou kroužku, my jsme zvládli s dětmi z ulice na zahradě nebo na veřejném hřišti, kde jsme hráli volejbal, vybíjenou či cokoliv jiného. Vyprávějte doma o svém bláznivém dětství a možná své malé ratolesti zaujmete natolik, že vás nenechají domluvit a vyrazí do parků a na hřiště úplně sami.

Při nástupu do školy by dítě samo mělo najít vnitřní uspokojení ve sportovním či jiném pohybovém kroužku. Pokud není vytříbené, což většina malých dětí není, můžeme je učit všem možným sportům a nechat se překvapit, které z nich dítě časem nadchne a na který bude mít třeba i talent. Neznamená to přetěžovat dítě každodenními tréninky a povinnostmi, ale nechat ho v průběhu školní docházky zkusit si všechno, co ho bude bavit a nebát se nových možností, kterých je dnes opravdu mnoho. Plavání, atletika, gymnastika, míčové sporty, cyklistika, hokej, golf, bojové umění, zimní sporty, šerm, aerobní cvičení apod. Důležité je, aby dítě „něco“ dělalo, i kdyby jen běhalo po zahradě s raketou a honilo čmeláky. Samozřejmě to zjednodušujeme, ale každý pohyb je pro vaše dítě dobrý a nemůže mu nijak ublížit.

Mladším školákům se doporučují kolektivní sporty a aktivity, které by měly být stále ještě formou hry. Důležitá je tedy jejich rozmanitost. V tomto věku je také nejvhodnější čas ke sportovnímu tréninku v případě, že chcete, aby dítě v budoucnu vykonávalo daný sport na vyšší, třeba i profesionální úrovni. Nikdy však dítě nesmí být přetěžované a mělo by najít smysl v tom, co dělá.

Co s puberťáky?

Období dospívání je jistě těžké jak pro děti, tak pro jejich rodiče. Dítě se začíná prosazovat jako dospělá osoba a chce o sobě samo rozhodovat. Pokud tedy doteď dělalo sport, který ho nenaplňoval, je velmi možné, že s ním v téhle fázi jednoduše „sekne“. Proto se svým potomkem komunikujte a snažte se mu vyjít vstříc už od dětství, pomáhejte mu na cestě za úspěchem i v době neúspěchu. Jakmile bude mít jistotu ve svých rodičích, bude mít jistotu i sám v sobě. A vždy bude dělat jen to, co baví jeho a ne jeho rodiče. Pak se vám nikdy nestane situace, že za vámi přijde a řekne: „Mami, tati, končím.“

Co se týče fyzické stránky dětí v pubertě, velmi rychle roste jejich síla a svalová hmota. V této době se často stává, že upouští od všech možných aktivit a své tělo vězní mezi čtyřmi stěnami. V poloze vsedě nebo vleže sledují oblíbené seriály a hrají počítačové hry. Ochabují jim tak břišní i zádové svaly a děti brzy trpí na bolesti zad nebo hlavy. Dospívajícím se opět doporučují veškeré sportovní aktivity, slečnám budou pravděpodobně vyhovovat sporty, kde mají možnost vytvarovat svoji postavu (aerobic, jogging, plavání) a chlapcům týmové nebo soutěživé sporty (atletika, míčové hry apod.). Pokud si vaše rostoucí dětičky nechají poradit, doporučte jim, že by měly po každém větším výkonu své tělo zregenerovat formou dostatečného odpočinku.

V tomto období už by dítě mělo mít jasno, zda se chce věnovat sportu na vyšší úrovni. Pokud projeví zájem a nechybí mu talent, píle, psychická odolnost, dobré zázemí a klub, který ho posune dál, nebrání mu už nic stát se profesionálním sportovcem. A my mu budeme přát hodně štěstí.

Vraťte se i vy do dětských let

Pamatujte si, že sport je tu pro vaše děti, aby jim pomáhal ke zdravějšímu a veselejšímu životu. Nikdy by neměl přinášet nepříjemné emoce a už vůbec ne strach. Poslouchejte své ratolesti, vnímejte jejich potřeby a začněte je pozitivně motivovat. I když vy žádný sport neděláte, zapojte se s nimi do aktivit, které zvládnete. Vždyť běhat nebo chytat míč umí každý, uspořádejte pro své děti (nebo i pro dospělé) soutěže či překážkové tratě na vaší zahradě. Třeba to všechny natolik zaujme, že zavedete novou rodinnou tradici. Sportu zdar!

Komentáře