Zdravé sebevědomí jako jedna ze silných stránek člověka, poskytuje mu základ k dobrému vztahu, který je ze všech vztahů v životě ten nejdůležitější – k sobě samému. Jen sebevědomý člověk se může cítit dobře ve svém vlastním těle a mít se rád takový, jaký je. Kdo dnes umí ocenit sám sebe, aniž by o sobě pochyboval? Bohužel málokdo. Buďte i vy sebevědomější a začněte věřit svým schopnostem tím, že poznáte i své slabé stránky. Sebejistý a plný optimismu nemusíte už nikdy spoléhat na nikoho jiného, máte přeci sami sebe.

Už žádný pláč nebo deprese po tom, co vás druzí zkritizují nebo zhodnotí, jen vy znáte svou vlastní hodnotu a jen vy můžete rozhodovat o tom, jak k vám budou druzí přistupovat. Stačí jen trocha sebevědomí a budete se cítit skvěle v každé situaci. Jak ho získat? Čtěte dnešní článek.

Jak a kdy se tvoří sebevědomí?
Ve vývoji sebevědomí každého jedince hraje důležitou roli jeho osobnostní potenciál, životní zkušenosti, ale také rodina, která v průběhu života ovlivňuje jeho pohled na sebe samého.

Podle německého psychologa Erika Eriksona existuje 8 stupňů vývoje člověka, kdy se v každém období věku tvoří jeho konkrétní osobnostní rys. Co se týče autonomie a vědomí sebe sama, vzniká u dítěte ve věku mezi 1 a 3 lety. Tehdy se rozhodne, zda bude jedinec v budoucnu samostatný, svéhlavý a sebevědomí nebo bude nejistý, stydlivý a bude o sobě pochybovat. Vše závisí na povaze dítěte, ale především na způsobu výchovy ze strany rodičů a okolí. V této fázi vývoje dítě poznává svět a snaží se o to už částečně samo. Pokud jde o situace, které samo zvládne, je důležité nechat ho v tomto „zkoušení“ nových věcí bez snahy mu neustále pomáhat a práci ulehčovat. Úkolem rodičů je dítě podpořit a věřit, že danou věc dokáže udělat i bez nich. Jen tak se v jedinci rozvine základ pro samostatnost a zároveň zdravé sebevědomí.

Rady, jak dosáhnout zdravého sebevědomí

Nesrovnávejte se s ostatními – každý člověk je originál, ať už vypadá tak nebo tak a dosáhl v životě toho nebo toho. Jednou jste to vy a není možné srovnávat nesrovnatelné.

Chvalte se – málo sebevědomí jedinci mají tendenci se shazovat a vidí na sobě jen ty negativní stránky. Najděte v sobě či na sobě to krásné a naučte se to oslavovat. Vyzdvihujte každý den své kladné stránky před zrcadlem nebo pokaždé, když na ně v průběhu dne narazíte. Chvalte se za všechno, co uděláte nad své možnosti a oceňte každý svůj úspěch.

Poučte se z neúspěchu – selhali jste v situaci, která byla zásadní pro vaše sebevědomí. Zkuste být kritičtí, ale jen úměrně k situaci. Zhodnoťte, co se vám konkrétně nepovedlo a snažte se to brát jako důvod k sebezdokonalování. Nemá smysl hroutit se z něčeho, na čem nestojí vaše existence, ale naopak vzít si ponaučení z neúspěchu a příště chybu napravit. Vždyť každý člověk chybuje. Vaše osobnost a zkušenosti se vyvíjejí, bez omylů a pádů byste nešli tím správným směrem. Každá životní cesta má své překážky, na kterých se ukáže, kteří jedinci obstojí a o něco silnější mohou pokračovat dál. Záleží pouze na vás, jak se s neúspěchem srovnáte a zda ho přijmete jako součást úspěchu.

Učte se novým věcem – tento bod částečně vychází z bodu předchozího. Pokud chcete mít větší jistotu úspěchu, učte se novým věcem, studujte, zkoušejte, čtěte. Minimalizujete tak selhání a získáte vnitřní pocit, že jste něco dokázali. Nemusíte své dovednosti pak nikde prezentovat, abyste dosáhli vyššího sebevědomí. Už vlastním zhodnocením svých pokroků získáte potřebnou dávku sebejistoty a sebeúcty.

Překonejte svůj strach – méně sebevědomé osoby často namítají, že něco nezvládnou, nedokážou, že na to nejsou dost dobří. Co takhle přestat se podceňovat a vylézt z ulity strachu. Život sám o sobě vám nebyl dán k tomu, abyste ho s klepajícími koleny „nějak přežili“, narodili jste se proto, abyste hlavně sobě dokázali, co ve vás je a žili ho na maximum. Strach zde nemá své místo, pokud vyloženě nejde o život. Obavy ze situací, do kterých jste se ještě ani nedostali, jsou jen obavy naučené a nereálné. Dokud si je nevyzkoušíte, nepřestanete se jich bát. Chcete-li získat sebevědomí, překonejte hranice svého bezdůvodného strachu a udělejte cokoliv, co vás stoprocentně posílí.

Úsměv prosím – upřímný smích je vždy důkazem toho, že se cítíte ve svém těle a v životě spokojeně a nechybí vám zdravé sebevědomí. Úsměv totiž poutá pozornost a jen otevření a sebevědomí jedinci se takové pozornosti nebojí. Naučte se úsměv používat častěji a rozdávat ho lidem kolem. Je dokázané, že i náznak úsměvu bez pocitů radosti nakonec v člověku vyvolá pozitivní energii. Zkuste to, pokud teď máte špatnou náladu. Nahoďte úsměv a vydržte, co se bude dít. Úspěch zaručen.

Pečujte o svůj vzhled – míra sebevědomí často závisí na vzhledu každého jedince. V případě, že pro vás zrcadlo v koupelně představuje hrozbu, není nic jednoduššího, než mu kladivem zasadit pár ran a máte klid. Děláme si samozřejmě srandu. Nejste-li spokojeni se svým vzhledem, logicky jediná možnost je snažit se s tím něco udělat. Opět se vracíme k překonávání strachu a srovnávání se s ostatními. Udělejte ten velký krok a jděte na celkovou proměnu nebo alespoň k odborníkům pro radu. Vyměňte šatník a dejte šanci zázraku jménem make-up. Ukažte sami sebe, ne nikoho jiného, nedejte na blbé poznámky kamarádek, které jistojistě závidí, jak jste odhodlané a sebevědomé. Na závěr nezapomeňte na zvýraznění rtů, ať jde ten váš široký úsměv vidět hodně daleko.

Myšlenka na závěr

Hodnocení druhých lidí berte s rezervou nebo ho možná úplně vypouštějte. Každé slovo proti nám ze strany okolí není primárně použito kvůli tomu, abyste se dozvěděli, jací jste. To přece víte i bez nich. Jestli jste hubení, tlustí, šikovní, nešikovní. Sami znáte své silné i slabé stránky. Pokud má někdo tendenci vám je oznamovat, dělá to pouze z důvodu svých nedostatků. Potřebuje vyzdvihovat sám sebe na úkor ponižování druhých lidí. Proto ho jen v duchu politujte a nahoďte ten jedinečný úsměv, který řekne vše potřebné za vás.