Elektrokolo, ilustrařní foto. Zdroj: #navimedia.cz | official site.

Česko – Většina elektrokol je navrhována tak, aby jejich baterie fungovaly i v teplotách pod bodem mrazu, přesto se nedoporučuje se je skladovat dlouhodoběji v chladném prostředí. Odborníci se shodují, že životnosti baterie výrazně prospívají teploty nad 0°C. „Baterie, které už byly někdy v provozu, doporučujeme skladovat nabité na hodnotách kolem 60 %. Pokud chcete jezdit i v zimě, připravte se na pokles celkového dojezdu baterie,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

Teploty pod bodem mrazu nejsou pro články v baterii prospěšné, protože snižují její využitelnou kapacitu. Ideálním místem pro vaši baterii, případně celé elektrokolo, je tedy jakékoliv suché místo s teplotou nad bodem mrazu. I když se rozhodnete elektrokolo přes zimu nepoužívat, je vhodné baterii stále udržovat tzv. “v chodu”. To znamená především dohlížet na to, aby se baterie úplně nevybila. U baterií, které byly již používány, se pro dlouhodobé uskladnění doporučuje dobít baterii na cca 60 % kapacity a kontrolovat zhruba jednou za dva měsíce. „Souvisí to s její vnitřní funkcí, kdy dochází k postupnému samovolnému vybíjení přes vnitřní odpor jednotlivých článků a přes řídící desku BMS, Battery Manager System,“ vysvětluje servisní technik Lukáš Mach z Apache Bicycles. „Prakticky každá baterie má dnes už led indikaci úrovně nabití. Především je důležité, aby se baterie úplně nevybila, protože pak dochází k vnitřnímu odpojení článků od výstupních konektorů. V takovém případě už nelze baterii standardním způsobem nabít. Proti tomu existují ochranné funkce vnitřní řídící desky BMS. Teoreticky by neměla klesnout zbytková kapacita pod 20 %. Je tedy dobré si hlídat hodnotu nabití a když klesne pod 25 %, baterii radši znovu dobít na 60 %,” pokračuje Mach.

 

Chcete-li používat své elektrokolo i v zimě, určitě se připravte na pokles celkového dojezdu vaší baterie. To je dáno vnitřním principem získávání energie z jednotlivých článků. „Pokud vyjedeme se studenou baterií, musíme počítat s tím, že její kapacita se může snížit až o 30 %. Toho se však lze vyvarovat, vyjedeme-li s baterií, která není prochladnutá,” doplňuje Lukáš Mach. Každopádně ale platí, že baterii typu Li-ion lze používat i při teplotách pod bodem mrazu. Je nutné si však uvědomit, že baterii, která byla skladována pod bodem mrazu, je nutné před dobíjením nechat po jistou dobu v plusových teplotách. Někteří výrobci proto také nabízejí neoprenové kryty, které baterii izolují od chladného prostředí. Pro Li-ion baterie obecně platí zásada, že těmto bateriím více škodí používání při vysokých teplotách, proto se spíše doporučuje baterie chránit před dlouhodobým působením přímého slunečního záření. I s ohledem na to, že většina plastových krytů baterie je vyráběna z černého polymeru, který sluneční záření pohlcuje a ohřívá tak baterii.

V současné době se u elektrokol z 90 % používají lithium-iontové (Li-Ion) články. Ve zbytku elektrokol pak narazíte na lithium-polymerové články (Li-Pol). Rozdíl je především ve tvarovém provedení, kdy Li-Pol baterie nejsou kvůli své placatosti pro výrobce elektrokol úplně vhodné. Jmenovité napětí jednotlivých článků se pohybuje na úrovni 3,7 voltů. Každý tento článek má svoje mezní hodnoty, jejichž překročení vybitím nebo přebitím znamená nenávratné poškození článků. Každá baterie v elektrokolech je vybavena BMS – Battery management System systémem. Úroveň zpracování této BMS desky je jedním z kritérií, které určují, spolu s kvalitou provedení jednotlivých článků, kvalitu baterie. Pozor, ne všechna elektrokola mají tento ochranný a řídící prvek správně zpracovaný. U těch levnějších často chybí. „Obecně platí doporučení nesnažit se z baterie vyždímat maximum a také nenechávat ji na nabíječce týdny, to je pro životnost baterie podstatné,“ uzavírá Štěpán Pleskač. Stav baterie po zimě zjistíte stejně jako u autobaterie kapacitním testem. Ten by vám měla provést většina autorizovaných prodejců elektrokol.

Pro elektrokola jinak platí stejná zazimovací pravidla jako u klasického jízdního kola. Pokud nejste příliš technicky zdatní, kolo můžete svěřit do rukou technika, ale základní údržbu zvládnete sami. Obecně platí, že kolo by mělo být čisté, promazané a uskladněné v suchém prostředí. Po důkladném omytí vodou je tedy dobré promazat pedály, čepy, řetěz a další podobné komponenty, aby nekorodovaly. To platí i o hlavovém a středovém složení, u nichž je dobré si před zimou zkontrolovat stav ložisek a promazat je. Pozornost také věnujte stavu řadících a brzdových lanek či destiček, na konci sezóny mohou potřebovat výměnu.  

Tomáš Berný,
(-red.)

BEZ KOMENTÁŘE