USA / O fascinujícím letadle pro druhou polovinu tohoto století mluví Patent Yogi, zaregistrovaný v americkém patentovém úřadě pod číslem US 9.079.661 B2. V jeho databázi ho objevil Ind Deepak Gupta. Na 17 stránkách dokumentu se popisuje princip sestrojení ultranadzvukového civilního dopravního letadla.

Ideový záměr je součástí ZEHST, projektu evropského výrobce letadel Airbusu. Teoretickým cílem Patentu Yogi je vývoj nástupce legendárního Concorde.

Především v Německu a ve Francii není štíhlý trup nadzvukového stroje spojen jen s obdivuhodným výtvorem letecké techniky a s podstatně kratším letem z Evropy do Spojených států než podzvukovými letadly druhé poloviny minulého století.

Při zřícení Concordu nedaleko Paříže 25. července 2000 zahynulo 113 lidí, mezi nimi se nacházelo 97 Němců. V roce 2003 se po 34 letech oficiálně skončila éra Concordu.

Pro provozovatele British Airways a Air France byly tyto letouny velmi drahé, velmi hlučné a těžko udržitelné.

Přesto sen přetrval. Patent Yogi slibuje, že let mezi Paříží a Tokiem se zkrátí ze současných 12 hodin na 180 minut.

Z New Yorku do Londýna se bude létat místo sedm hodin jen 60 minut. „Zkrácení délky cestování pro cestující je a zůstane klíčovým faktorem vývoje celosvětového leteckého systému,“ konstatuje Airbus.

Rychlost však není jediným důvodem vzniku programu ZEHST. Jsou i další: Nulové emise a vysokorychlostní přeprava.

Studie se zabývá i využitím biopaliv a elektrické energie. Letadla, které se dostanou do provozu v polovině tohoto století, budou muset vyhovovat zpřísněným normám na ochranu životního prostředí a tvrdším leteckým technickým standardem.

Patent Yogi Gupta, poradce pro patenty, který se vášnivě věnuje vědě a technice, přiblížil na názorném videu, jak by měl nástupce Concordu fungovat.

Gupta mluví o „revolučním letadle, který zanechá všech svých nadzvukových konkurenty rychlostí 4,5 Machu (1 M = 1127,6 km / h), jí zahanbí i Concorde. Ten se řítil do cíle dvojnásobnou rychlostí zvuku.

Letadlo podle Patentu Yogi bude startovat se dvěma turbomotory připevněnými na spodku trupu. Po úvodní fázi startu se zasunou asi tak jako nyní podvozek.

Raketový pohon bude pak hnát letadlo do výšky až na maximální rychlost. Když ji dosáhne, tehdy už bude ve výšce 35.000 metrů a na této úrovni ho budou tahat k cílovému letišti dva speciální proudové motory.

Bude tak jako na Concorde umístěné vzadu na deltovitého křídlech. Stroji budou dodávat stabilitu a udržovat vysokou rychlost.

Letadlo v takové výšce nebude na zemi téměř vůbec slyšet. Cestující v něm budou sedět v hojdačkovitých sedadlech příčně ke směru letu.

Program ZEHST měl už před čtyřmi lety tři náčrty. Přihlášení patentu v USA je důležité, aby si jeho tvůrci zajistili autorství principu nového letadla.

Airbus se však pokouší zlehčit význam kroku tvrzením, že jeho divize přihlašují každoročně stovky patentů s cílem zajistit si intelektuální vlastnictví.

Dodává, že „ne každý patent se nakonec dostane do fáze rozpracované technologie nebo produktu“. Jeden z argumentů proti Concordu uvedlo vedení EADS, který byl nedávno přejmenován na Airbus, zněl: „Ekonomicky nezajímavý, příliš drahý“.

Komentáře