Kokaový nápoj, ilustrační foto. Zdroj: redakce dTest |redakce

Česko – Na nápojích z instantního kakaa vyrostlo už několik generací dětí. Řada rodičů v tom vidí způsob, jak do dětí dostat potřebnou porci mléka a podpořit jejich pitný režim. Spotřebitelský časopis dTest otestoval 16 instantních kakaových nápojů s cílem zjistit, kolik cukru děti vypijí v šálku oblíbeného kakaa. Laboratorní zkoušky ověřovaly, jestli výrobci dodržují deklarovaná množství kakaa a zda se jim daří držet obsah nežádoucích látek v patřičných mezích.

Na množství kakaa v instantním kakaovém nápoji se nevztahuje žádný předpis. Je tedy zcela na rozhodnutí výrobce, kolik této drahé suroviny do práškové směsi dá. Jeho množství ale musí uvést na obalu. Povinné informace byly uvedeny na všech výrobcích s výjimkou směsi Cola Cao Energy, která množství kakaa nedeklarovala.

Testovali jsme 16 vzorků známých i řetězcových značek instantního kakaa. Nejméně kakaa jsme zjistili u nápoje Tesco Value Cocoa Drink (11,1 %), podobně na tom bylo i Caffeteria Mokate Tigo (11,6 %). Zejména na příkladu značky Tesco Value se ukázalo, že kde chybí kakao, tam se prosadí cukr,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Co do množství, byl hlavní surovinou všech testovaných kakaových nápojů cukr, jehož obsah tvořil minimálně 60 % hmotnosti směsi. Nejčastěji se množství cukru pohybovalo od 70 do 80 %. Nad 80% hranici cukru se dostaly značky Lidl/Monte Santos Johny Cacao a Tesco Value Cocoa Drink.

Jedna věc je, kolik cukru je v prášku a druhá, kolik prášku nasypete do hrnku s mlékem. „Výpočtem z nutričních hodnot a předepsaného dávkování jsme zjistili, kolik cukru dítě vypije v 200ml hrnku výsledného nápoje. Z tohoto pohledu vznikne nejcukernatější nápoj z výrobku Caffeteria Mokate Tigo. V jednom hrnku vypije konzument 21,6 g rozpuštěného cukru, což je víc, než by zdravé pětileté dítě mělo přijmout za celý den,“ poznamenává Hana Hoffmannová. Velkou část doporučeného denního množství cukru děti vypijí v hrnku nápojů značek Tesco Value Cocoa Drink (17,6 g), Tesco Instantní kakaový nápoj (15,8 g), Kaufland/ K-Classic Schoko Drink (15,6 g) a Penny/ Choco’la Chocao (15,6 g). V těchto výpočtech bral dTest v úvahu pouze cukr vnesený instantním kakaem. Ve skutečnosti by dítě cukru vypilo ještě víc, protože samotné mléko by do 200ml sklenice přidalo dalších 9 gramů mléčného cukru.

Přeslazenost kakaových nápojů vstoupila do hodnocení ještě jednou při ochutnávce. I tam měly některé výrobky problémy s příliš sladkou chutí.

Díky chemické analýze dvojčat výrobků Nestlé Nesquik jsme si mohli ověřit podezření na dvojí kvalitu. Ve výrobku určeném pro český trh bylo o trochu více kakaa než v tom určeném pro britský trh. Při senzorickém hodnocení (barva, vůně, chuť) dopadl lépe i přes horší složení britský výrobek,“ shrnuje Hana Hoffmannová.

K překvapení mnoha spotřebitelů obsahují instantní kakaové směsi i relativně dost soli. Pouze dostatečnou známku (čtyřku) si kvůli soli odnesla kakaa Cola Cao, Granko, Tesco Value a britský Nesquik. Obsah soli v nich překračoval deklarované množství a před nedostatečnou známkou je zachránila úředně stanovená tolerance.


ČTĚTE TAKÉ: Cukrovka je daň za náš pohodlný životní styl. Pojďme to změnit!


Dobrou zprávou pro konzumenty instantního kakaa je, že v testu na přítomnost nežádoucích látek (minerální oleje nebo ochratoxin A), neměly testované výrobky problémy.

 

Příjem cukru:

Obyvatelé České republiky zkonzumují v průměru 26 kostek cukru, tedy zhruba 130 g. Dospělým jedincům doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO) jako zdraví prospěšné snížení příjmu volných cukrů pod 5 % z celkového příjmu energie, tedy přibližně pod 25 gramů denně, což odpovídá pěti kostkám cukru. Pětileté děti by podle doporučení WHO měly snížit příjem přidaných cukrů na 21 gramů za den, což odpovídá čtyřem kostkám cukru.

Přehled testovaných instantních kakaí najdete na webu dtest.cz. << Kompletní výsledky testu přineslo dubnové vydání časopisu dTest.

Komentáře
Předchozí článekLékárníci: Cukrovka je daň za náš pohodlný životní styl. Pojďme to změnit!
Další článekK JÍLKOVÉ NECHOĎ ANEB KEJVAL A BOK NEPŘIJDOU, TAK BUĎ TAKY DOMA A DRŽ HUBU
ZprávyExtra.cz je internetový velkoformátový - multimediální zpravodajský portál se zaměřením na aktuální dění v České Republice i zahraničí. Jedná se o jeden ze zpravodajských projektů, které provozuje mediální agentura BJ-ExtraMedia - Jiří Berec. Do portfolia naší mediální skupiny patří tedy server ZprávyExtra.cz, zpravodajský portál Události112.cz a internetový magazín UdálostiEXTRA.cz. Naše zpravodajství sdílíme také na sociálních sítích.