Cessna, ilustrační foto. Autor: Martin Moc

Praha – Stále více českých podnikatelů a výše postavených byznysmenů či zaměstnanců firem je nuceno kvůli nejrůznějším okolnostem v rámci fungování svých společností cestovat flexibilně. Zejména kvůli problémům na pozemních komunikacích se zvyšuje procento lidí, kteří se uchylují k volbě zřízení pilotního průkazu a nákupu privátního jetu. Vyplynulo to z analýzy společnosti Colibri Aircraft.

Optimalizace nákladů patří v každé firmě mezi priority finančních ředitelů a účetních. S více než 100 soukromými proudovými letadly registrovanými v České republice, Polsku a na Slovensku mnoho jednotlivců a společností hledá soukromé letadlo, které uspokojí jejich požadavky. „Odvětví soukromého letectví v tomto regionu roste, protože stále více lidí má zájem létat podle svého vlastního harmonogramu,“ uvádí Marián Jančařik, obchodní ředitel společnosti Colibri Aircraft a dodává „Letouny kategorie mid-size a super mid-size jsou ideální pro transevropské cestování, přičemž flexibilita času je v případě soukromého létání primární.“

Více než 60 letadel v České republice a na Slovensku

Privátní létání se už i v České republice stává běžnou praxí. Využívají ho podnikatelé, kteří si váží svého času a přemýšlejí ekonomicky. Statistiky uvádějí, že v regionu ČR a Slovenska je bázovaných více než 60 privátních letadel, nejčastěji jde o lehká proudová letadla s kapacitou do 6 lidí a doletovou kružnicí v celé Evropě. „Za prvních šest měsíců roku 2018 bylo v České republice zařazených do provozu 7 jetů.  Jedná se o 4 z kategorie Light, 2 Premium middclass a 1 z kategorie Large, ultra long range. Pokud daný podnikatel potřebuje letadlo, koupí si ho. V případě privátních jetů se nedá přesně určovat trend. Jde o potřebu klienta, ne o rozmar,“ vysvětluje Jančařík.

Mezi ideální řešení private jetů patří:

Cessna Citace XLS a XLS +

Série Citation XL se ukázala být jednou z nejoblíbenějších řad společnosti Cessna. Nabízí kabinu s výškou 170 cm, ve které může sedět sedm nebo osm cestujících v závislosti na konfiguraci. Interiér je větší ve srovnání s ostatními konkurenty z kategorie mid-size, což zaručuje komfortnější cestování. S doletem přibližně 1600 námořních mil (2963 km), se snadno můžete dostat do libovolného místa v Evropě. Ceny olétaných XLS a XLS + se pohybují od 3,75 do 8 milionů amerických dolarů. Hlavním rozdílem mezi XL a XLS + je vylepšená avionika v kokpitu XLS +.

Cessna CJ3 a CJ3 +

Další oblíbená série od Cessny je Citation CJ3 řada CJ3 a CJ3 +. V závislosti na konfiguraci kabiny lze obsadit 6 až 7 cestujícími. Dolet přibližně 1500 námořních mil (2778 km), což je zhruba 3,5 až 4 hodiny letu a nízké provozní náklady, činí tento letoun ideální pro evropské cestování. Kabina je o něco menší než u XLS, ale stále se může pochlubit délkou 4,78 m a výškou 144 cm. Ceny CJ3 se pohybují od 3,5 do 7 milionů amerických dolarů.

Model CJ3 + má vylepšenou avioniku a navíc možnost využití WIFI a satelitního telefonu, které CJ3 postrádá. 

Embraer Phenom 300

Embraer Phenom 300 je neuvěřitelně oblíbeným jak na trhu nových, tak olétaných letadel. Phenom 300 byl nejvíce dodávaným letadlem na světě až do roku 2017, kdy byl překonán Bombardier Challengerem 350. Více než 470 letounů Phenom 300 bylo dodáno po celém světě do více než 40 zemí. V kabině může sedět šest až sedm cestujících v závislosti na konfiguraci. Má výšku 149 cm a délku 5,23m. Dolet přibližně 1900 námořních mil (3518 km) z něj dělá skvělou volbu pro Evropské cestování. Ceny olétaných Phenom 300 se pohybují od 6,8 do 10 milionů amerických dolarů.

Bombardier Challenger 300 a 350

Série Challenger 300 představuje jeden z nejprodávanějších letounů kategorie super-mid size všech dob. Challenger 350 dokázal v roce 2017 porazit Embraer Phenom 300 jako nejprodávanější business jet a to s dodávkou 56 kusů po celém světě. Disponuje neuvěřitelně prostornou kabinou – 182 cm vysokou a 213 cm širokou, ve které může sedět 8 až 9 cestujících v závislosti na tom, zda v zadní části kabiny zvolíte divan pro 3 osoby nebo dvě VIP sedadla. Série 300 nabízí dolet přibližně 3000 námořních mil (5556 km), což znamená zhruba 7 hodin letu. Ceny olétaných letounů této řady se pohybují od 6 do 17,5 milionu amerických dolarů. Model 350 má o něco větší okna než 300, vylepšenou avioniku a poněkud vyšší výkon.

Martin Moc, (red.)

Komentáře