Ježíšek, ilustrační foto. Zdroj: #pixabay.com / CC0 Creative Commons

Česko / Praha, Hradec Králové, České Budějovice – Je to přesně deset let, co začátkem prosince 2008 vznikla iniciativa Zachraňte Ježíška. Cílem této původně studentské akce byla podpora tradičních českých Vánoc a jejich zvyků, které se podle jejích zakladatelů postupně vytrácejí z života českých rodin. Od původních demonstrací sněhuláků a psaní petic, se přesunuli na sociální sítě, kde šíří osvětu a podporují různé charitativní projekty. Jejich posty sleduje téměř 70 000 aktivních fanoušků a týdně tak oslovují okolo 2 milionů lidí. 

Hlavním impulsem byl můj syn Tobiáš, který se mě zeptal, jestli dostane dvakrát tolik dárků, když napíše dopis Ježíškovi i Santovi. V tu chvíli jsem víc začal vnímat okolí a uvědomil si, že třeba Santa Claus na děti skutečně útočí v podstatě z každého rohu a téměř se nedá sehnat nějaká vánoční dekorace bez červené santovské čepice, přitom existuje spousta jiných vánočních motivů, které jsou pro české prostředí mnohem typičtější,“ říká zakladatel iniciativy Tomáš Zdechovský, který je v současné době europoslancem za KDU-ČSL, jak ale sám doplňuje, Zachraňte Ježíška je takový srdcový projekt a politice se proto snaží maximálně vyhýbat. 

Nejdříve jsme provozovali speciální internetové stránky, které měly před Vánocemi za úkol vyvolat celospolečenskou diskusi o problematice pronikání zahraničních zvyků do českých tradic. Dávali jsme o sobě vědět demonstracemi sněhuláků a organizováním petice, kterou během roku 2008 podepsalo téměř 30 000 lidí. Od roku 2011 se ale profilujeme už jen na sociální síti Facebook a podporujeme různé dobročinné aktivity a osvětu,“ vysvětluje dále Zdechovský. Projekt založil se svými kamarády Evou Fruhwirtovou a Adamem Duškem, nyní stránku ale spravuje předně Jitka Fialová, která studuje doktorát na Jihočeské univerzitě. 

Sice to jsou jen dekorace, ale… 

Tým Zachraňte Ježíška vidí hned několik důvodů, proč je jeho práce stále potřeba. „Faktorů je víc, od určité pohodlnosti obchodníků, kteří zboží dovážejí, aniž by přemýšleli nad tím, co je pro ČR typické, přes nedostatek fantazie až po ochotu lidí tyto dekorace kupovat, protože se přece nic nestane. Svou roli hraje i reklama, americké filmy a to, že je Česko převážně ateistická země. Jenže pak se zeptáte dětí, jak si představují Ježíška a oni popíší Santu Clause a leckdy ani nevědí, kdo jsou jednotlivé postavy v Betlémě a proč se vystavuje. To mi přijde smutné, zvlášť u lidí, kteří jinak říkají, že bychom se měli držet našich židovsko-křesťanských tradic,“ popisuje Fialová, podle níž lze použít třeba různé zimní motivy, vločky, sněhuláky, dále pak hvězdičky, kapry, stromečky, andílky, perníčky, zmíněné betlémy nebo třeba místo sobů česká lesní zvířata. 

Nemyslím, že je nutné všude dávat jen nějakou podobu dárkonoše, tedy u nás Ježíška, který má to kouzlo, že si jej naopak děti mohou představovat jakkoliv. V tomto je unikátní a stojím si za tím, že bychom za to měli dál bojovat, ačkoliv to občas připomíná boj s větrnými mlýny,“ doplňuje Fialová. 

Prodej odznaků i podpora Tříkrálové sbírce 

Jak už jsem zmínil, hodně teď podporujeme různou dobročinnost. Letos třeba s kapelou Vesper, která složila naši letošní „hymnu“, tedy vánoční písničku na podporu českých vánoc, prodáváme odznaky Ať sobi táhnou a U nás nosí dárky Ježíšek. Výtěžek plánujeme předat nadačnímu fondu Pink Bubble, který pomáhá dospívajícím nemocným rakovinou. Také plánujeme dát mediální podporu Tříkrálové sbírce od Charity ČR a podpořili jsme několik dalších charitativních projektů,“ sděluje závěrem Zdechovský. 

Jitka Fialová & 
Tomáš Zdechovský, europoslanec
(-red.)

Komentáře