Sdílejte
Zdroj: FOTER

BRUSEL – PRAHA / V úterý 1. prosince se na půdě Evropského parlamentu uskutečnil seminář věnující se problematice přetáčení kilometrů u ojetých automobilů. Na českém trhu se v roce 2014 prodalo přes autobazary 220 000 automobilů. Z tohoto objemu má 37 procent takto inzerovaných vozidel stočený počet kilometrů, 20 procent bylo bouraných nebo mělo záznam o pojistné škodě a 17,8 procent mělo uvedený mladší rok výroby.

Počet poškozených zákazníků na evropském trhu je alarmující. V České republice se jedná o více než 73 000, přičemž výši jejich škody není možné přesně vyčíslit.

Během semináře v Evropském parlamentu, který byl organizován poslancem Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) ve spolupráci s belgickou společností Car-Pass, se sešli evropští političtí představitelé a zástupci zainteresovaných organizací, aby prodiskutovali téma přetáčení kilometrů v ojetých automobilech, které je obrovským problémem napříč celou Evropou. Podvodné snižování počtu najetých kilometrů se totiž stalo během posledních let poměrně jednoduchým a rozšířeným způsobem manipulace, které může navýšit tržní hodnotu ojetého automobilu až o desítky tisíc korun. Účastníci semináře se shodli na tom, že tento podvod, který se dotýká obrovského množství ojetých automobilů v mnoha zemích Evropské unie, je nutné řešit na evropské úrovni.

Poslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) zdůrazňuje, že podvody s přetáčením kilometrovníku postihují miliony evropských zákazníků každý rok. Jedná se o podvody v řádech několika miliard euro, jelikož umělé přetáčení kilometrů navyšuje hodnotu ojetých automobilů, a zároveň může vést k neočekáváným výdajům na údržbu těchto vozů. Chceme vyvinout nátlak na Komisi, aby se začala tématu aktivně věnovat a přišla s opatřeními, jež podvody v této oblasti zastaví.“

Během semináře byla představena také studie na fungování trhu s ojetými automobily z perspektivy zákazníka od výzkumné organizace GfK, která byla vytvořena pro Evropskou komisi. Přetáčení kilometrů bylo v této studii identifikováno jako obrovský problém, na jehož řešení má však Evropská unie prostředky. Velmi často se totiž jedná i o přeshraniční podvody, jež je těžké doložit bez mezinárodní spolupráce na preventivních opatřeních. Studie také několikrát zmiňuje belgický Car-Pass systém jako dobrý příklad vydávání oficiálního certifikátu s historií ujetých kilometrů prodávaného automobilu.

Michel Peelman, ředitel belgické neziskové společnosti Car-Pass, během semináře uvedl: „Car-Pass byl jedním ze signatářů apelu proti podvodům s přetáčením kilometrů v roce 2014. Nyní, když byl tento obrovský problém identifikován, jsme připraveni mu čelit spolu s politickými představiteli. Chceme sdílet belgické zkušenosti s potíráním tohoto druhu podvodu a chceme doručit konkrétní výsledky pro všechny evropské motoristy a spotřebitele.”

V tomto duchu se také poslanec Zdechovský vyjádřil o svém plánu vytvořit k danému tématu písemné prohlášení, jímž chce apelovat na Komisi, aby se začala tématem zabývat do hloubky. „Ačkoliv mohou členské státy učinit potřebná opatření na národní úrovni, přetáčení kilometrů je fenomén, jež se vyskytuje napříč celou Evropou a evropští zákazníci proto potřebují evropské řešení nebo alespoň koordinaci na evropské úrovni. Věřím, že kroky Evropské unie by měly obrovskou přidanou hodnotu a podvody by se povedlo vymýtit tak jako v případě Belgie,“ dodal poslanec Zdechovský.

Komentáře