Sdílejte
(Ilustrační snímek) Zdroj: PIXABAY

PRAHA / V České republice zmizí dvacet kol denně. A to i těch dobře zabezpečených, zloději si dobře spočítali, že na jejich prodeji dobře vydělají, zájem o kvalitní kola neutuchá. Ty lepší stojí od dvaceti tisíc korun výš a není výjimkou, že se přehoupnou i přes stotisícovou hranici. Vloni se jich ztratilo za 122 milionů.

Z policejních statistik vyplývá, že vloni bylo za tyto krádeže stíháno téměř 750 lidí, z toho 560 recidivistů. Kola se kradou v noci i za bílého dne a mizí doslova odkudkoliv, ze stojanů, střech aut, sklepů, garáží i lodžií. Obvykle krádeži nezabrání ani bytelný zámek, o poznání lépe funguje výrazný zvukový alarm.

Prevence se vyplatí

Majitelé dražších kol by rozhodně neměli zaváhat a kola si včas opatřit sadou Datatag a zaregistrovat je u Policie ČR. Navíc je vhodné se proti krádeži kola i pojistit a kola opatřená tímto systémem pak získají i určitou slevu na pojištění. Přesto je nutné počítat s výjimkami v pojistných podmínkách a částkou na pojistném ve výši několika tisícovek. V podstatě lze říci, že zaplatíte dost podobnou částku, jako u povinného ručení.

Garáž není bezpečná

„Svoje vysněné kolo jsem si doslova vyšperkoval.“ Říká milovník cyklistiky Martin Novotný, který tráví každou volnou chvíli na svém speciálu za bezmála 150 tisíc. „Mám na něm spoustu různých ochranných prvků, hlídám ho jako oko v hlavě, uzavřel jsem si i pojistku proti krádeži, přesto mě děsí představa, že mi kolo někdo ukradne a já v tom lepším případě dostanu „jen“ peníze. Ve svých obavách jsem se dostal až tak daleko, že ho raději než doma garážuji v profesionálních skladovacích kójích, které jsou hlídané a jištěné alarmem. Mohu si ho vyzvednout nebo naopak dát pod zámek kdykoliv mě napadne a mám tak klidné spaní.“

Vloni se ztratila kola za 122 milionů!

„Cyklisté si dnes dobře uvědomují, jakým lákadlem jsou jejich kola. Jen za rok 2015 má policie nahlášeno přes sedm tisíc krádeží s celkovou škodou přes 122 miliónů korun. Policii se následně podařilo zajistit kradená kola jen za 677 tisíc korun, což je pouhé půl procento všech hlášených případů.“ Uvádí děsivé statistické údaje Ondřej Šubrt, ze společnosti Less Mess Storage, který dodává, že v sezóně to u nich pak vypadá jak na rušné cyklostezce. Dnes a denně projede areálem spousta cyklistů, kteří si zde vyzvedávají nebo naopak ukládají své vytuněné miláčky. Majitelé dražších modelů vědí, že z garáží, stejně jako z lodžií každoročně zmizí tisíce kol, které se v drtivé většině případů už ke svým majitelům nikdy nevrátí. A jsou tak schopní udělat maximum, aby krádeži zabránili.

Pojistky a ochranné prvky vyjdou na tisíce

Je zapotřebí si uvědomit, že běžné pojistky domácnosti krádeže kol zcela nepokrývají a pro drahá kola to platí obzvlášť. Pojišťovny tak nabízí samostatné pojištění specializované výhradně pro kola, i v nich však najdeme různé výjimky, omezení nebo spoluúčast. Například zcela běžně nekryjí krádež kola ze střešního nosiče auta nebo volného prostranství v nočních hodinách. Často se lze setkat i se spoluúčastí klienta. Cena u pojistek za kolo v ceně do padesáti tisíc se přitom šplhá až ke třem tisícům za rok.

Mezi rozšířené ochranné prvky pak patří UV nátěry pro trvalé označení rámu, vidlic a kol nebo tzv. mikrotečky. Na rámu je navíc i připevněný štítek, že kolo je chráněno. Použít se dá i alarm na kolo, který začne výrazně houkat v případě manipulace s kolem. Ten vyjde od 150 do 300 korun, dražší až na tisícovku. Elektronický zámek na kotoučovou brzdu s alarmem lze pořídit od patnácti set do dvou tisíc a zámek s alarmem na střešní nosič za dva až tři tisíce korun. Celkem tedy majitel drahého kola vydá za zabezpečení před zloději i několik tisícovek ročně.

Komentáře