e-shop
Nakupování na e-shopu. Foto: Martin Moc / consultant.cze

Praha – Průměrná hodnota požadavků (kliknutí) ze stran uživatelů na e-shopy se během oblíbené akce Black Friday vyhoupne na zhruba šestinásobek svého průměrného provozu. Některé elektronické obchody však mohou zaznamenat dokonce dvojnásobek této hodnoty. Průměrnou hodnotou analyzovaných e-shopů je zhruba 100 kliknutí za vteřinu, při marketingových kampaních se tato cifra bez obtíží dostane i přes tisícovku. Statistiky vyplývají ze vzorku analýzy společnosti VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než 40 % elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

Už jen měsíc zbývá do spuštění již dobře známé a populární akce Black Friday, kterou čeští obchodníci převzali z USA. Stále oblíbenější nákupy přes internet prostřednictvím e-shopů však mají za následek potíže jednotlivých serverů, které nejsou vždy na takový tlak připraveny.

Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42–85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160–190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Tato hodnota se právě během akce Black Friday dostává v průměru na přibližně šestinásobek své hodnoty. Výjimkou však nejsou případy, kdy e-shop zaznamená nápor až jednou tolik vyšší.


Průměrný počet requestů za sekundu je 85, na Black Friday se hodnota zvýšila 7x.
Pokud by eshop nebyl připraven, přijde o všechnu tuto návštěvnost.

„V loňském roce jsme zaznamenali případ, kdy menšímu e-shopu s průměrnou hodnotou 46 requestů za vteřinu vzrostl počet požadavků na 499 za vteřinu, což představuje jedenáctinásobek jeho běžného provozu.Nejvyšší počet požadavků jsme zaznamenali u kapacitně velkého e-shopu, kde celoroční průměrná hodnota 163 kliknutí za sekundu vystoupala až na 1 120 požadavků během jedné vteřiny“, uvádí Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting, varuje: „Servery elektronických obchodů, které nejsou připravené na enormní nápor, pod takovou tíhou často spadnou. Obnova provozu může trvat mnoho hodin  v závislosti na možnostech infrastruktury škálovat, přičemž hrozí ztráta i několika stovek tisíc korun. V rámci marketingové kampaně se jedná o klíčový moment, který může zapříčinit její absolutní neúspěch“

Nákupy na e-shopech, prováděné mimo akci Black Friday jsou soustředěny na adventní týdny.  Nejvyšších hodnot dosahují bezprostředně po Vánocích a v lednu, kdy doznívá efekt po vánočních kampaní. Naopak propad u všech e-shopů je velmi výrazný během vánočních svátků. V tomto období počet požadavků klesá až desetinásobně oproti průměrné návštěvnosti. Jedná se o velmi výrazný rozdíl i v porovnání s dalšími dny v roce.

Martin Moc,
(-red.)

Komentáře