Retro TV, ilustrační foto. Zdroj: PixaBay / CC0 Creative Commons

Česko – Sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze někým rozbaleno a je tudíž levnější – to jsou některé z důvodů, proč lidé nakupují na e-shopech s použitým zbožím. A že je jejich škála na internetu skutečně široká. Ale co když později zjistíte, že je výrobek vadný? Dá se použité zboží reklamovat stejně jako to nové?

Máte v plánu objednat si použitý výrobek? Pak je na místě nejen pročíst dostupné recenze na daný e-shop, ale také zvážit, zda zboží koupit od podnikatele, nebo od soukromé osoby. „V případě nákupu použitého zboží od podnikatele jste jako kupující mnohem šířeji chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako když kupujete nové zboží,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud koupíte zboží od soukromé osoby, tak vám sice rovněž odpovídá za vady věci, není tu ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. V případě, kdy prodávající soukromá osoba svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok uplatňovat u soudu.

Rozhodnete-li se koupit si použité zboží od podnikatele, platí následující pravidla. Každý prodávající je povinen vás informovat o skutečnosti, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. Pokud například kupujete ojetý automobil, měli byste kromě informace o datu koupě předchozím majitelem dostat také údaj o počtu najetých kilometrů, protože to má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. V jiných případech může být odhad opotřebení a budoucí životnosti obtížnější. Třeba při koupi kuchyňského spotřebiče vám nezbude, než zaměřit se na materiál výrobku, jeho provedení nebo cenu.

A jak je to s případnými vadami použitého zboží? „Vadou se v řeči zákona rozumí každý nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. Za vadu se tedy nepovažují nedostatky, o kterých jste jako kupující předem věděli nebo které plynou z míry opotřebení zboží, tedy doby a způsobu jeho používání,“ uvádí Lukáš Zelený. Pokud si koupíte rok starý notebook, jehož baterie se bude vybíjet o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, a tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat.

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako vadu zboží nového. Prodávající má ale možnost smluvně zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také lhůtu pro uplatnění reklamace. „Toto zkrácení však nikdy nesmí překročit polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců,“ upozorňuje Zelený.


ČTĚTE TAKÉ: Musíte po sobě vymalovat? Aneb vše co potřebujete vědět, když opouštíte nájemní byt
Předat byt zpět pronajímateli většinou neznamená jen jednoduše vrátit klíče. V jakém stavu, kdy a jak byste měli po skončení nájmu byt odevzdat? 

Zákon stanovuje, jakými způsoby je prodávající povinen odstranit případnou vadu. Jedná se o opravu, která nijak nesníží hodnotu zboží, výměnu za zcela stejný nový bezvadný kus, odstoupení od kupní smlouvy i slevu v případě, že vada nebrání dalšímu užívání. V případě použitého zboží však není dost dobře možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný jiný kus. Zákon tedy v tomto případě namísto výměny zboží přiznává kupujícímu právo na přiměřenou slevu z ceny.

Kristýna Kuncová,
dTest, (red.)

Komentáře