Autobazar, ilustrační foto. Autor: PixaBay / CC0 Creative Commons -

Varšava – Každým rokem se miliony spotřebitelů v EU setkají při koupi automobilu se stočeným tachometrem, na čemž dle konzervativních odhadů tratí 5,6 až 9,6 miliard eur ročně. Jednoduchost úkonu a nedostatečná legislativa totiž dělají ze stáčení snadnou formu vysokého výdělku. Ten se pohybuje až v řádu tisíců eur na jeden vůz.

Většina států už má vytvořený nějaký svůj systém boje proti těmto podvodům. Ten ale relativně funguje jen za předpokladu, že je vozidlo stále v zemi původní registrace. Běžnou praxí je ale prodej do zahraničí, a právě při něm nejčastěji dochází k manipulaci s historií vozidla,“ uvádí europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), hlavní organizátor Mezinárodní konference o boji proti stáčení kilometrů, která se uskutečnila v Polsku 30. října.

Dle předpokladů Związku Dealerów Samochodowych až 80 % automobilů dovezených do Polska je stočených. Vzhledem k tomu, že celkový roční import ojetých aut do Polska byl loni zhruba milion aut, jde o ročně o obrovský příliv stočených vozů.

Stáčení pro nás představuje obrovský problém, kvůli kterému ročně vynakládáme statisíce eur na kontroly aut, které vykupujeme. Provádíme podrobné kontroly vozů, včetně diagnostik, fyzických kontrol, kontaktování servisů, jež auta navštěvovala. Spolupracujeme s experty a firmami, které se zaměřují na ověřování aut. Využíváme a zároveň také tvoříme vlastní databázi, která obsahuje stavy tachometrů vozů uváděné v inzerci v celé západní Evropě a ty pak porovnáváme s dovezenými auty,“ popisuje situaci prodejců aut Karolína Topolová, generální ředitelka největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě, skupiny AAA AUTO. Ta má v Polsku pět poboček a za dva roky působnosti má s bojem proti stočeným vozům již řadu zkušeností.

Marek Konieczny ze Związku Dealerów Samochodowych vidí problém stáčení aut v Polsku v tom, že je takováto služba veřejně nabízena, protože její poskytování ani nepodléhá trestní odpovědnosti. „Dobrou inspiraci pro celkové řešení můžeme najít v Belgii, kde v roce 2006 zavedli systém zvaný Car-Pass. Zkráceně se jedná o centrální databázi stavu tachometrů, která je při různých návštěvách servisů a kontrolách průběžně doplňována, kdy má každé auto ještě svou speciální průkazku, bez níž je auto neprodejné. Jednoduchý systém, který ale počet stočených aut snížil prakticky na nulu,“ doplňuje Zdechovský a dodává, že považuje za nedostatečné opatření přijaté Evropskou komisí, na základě kterého můžou od září získat značku „typově schváleno EU“ pouze ty modely aut, které mají tachometr dostatečně chráněný proti stočení.


ČTĚTE TAKÉ:Rok 2017 – začátek peer-to-peer carsharingu v ČR. Jaké vozy si mezi sebou uživatelé půjčují


Podle Vlastimila Friče, ředitele zahraničního oddělení společnosti Cebia, nestačí ale ani samotný systém Car-Pass. „Auto nemusí být stočeno, ale mohlo u něj dojít k závažnému poškození, které může chtít prodejce zatajit. Vozidlo může být evidováno v databázi odcizených vozidel, nebo může být financováno leasingovou společností či může mít zatajený skutečný původ. Nejzávažnějším problémem jsou odcizená vozidla se změněnou identitou pomocí padělání identifikátorů VIN. Skutečných a závažných problémů a podvodů existuje kolem ojetin celá řada a často zůstávají opomíjeny a zastíněny strachem z přetočených kilometrů,“ upozorňuje závěrem Frič.

Jitka Fialová,
Tomáš Zdechovský, europoslanec

(-red.)

Komentáře