USA / Hackeři se teoreticky můžou zmocnit letadla a ovládat ho na dálku, například i ze země. Americké úřady uvádějí, že je to možné u moderních typů letadel. Hackerům by k tomu stačil notebook, wifi a velmi dobré znalosti informačních technologií.

„Mezi zranitelná letadla, na která poukazují úřady, jsou ta, která mají plnou automatizaci. Pak se naskýtá možnost, že někdo, kdo má u sebe prostě jenom laptop, by teoreticky mohl začít letadlo ovládat a dovést až k havárii,“ uvedla zpravodajka CNN pro leteckou dopravu Anny Marchová.

„Systémy může napadnout jak z paluby stroje, tak ze země. Zdůrazňuji, že podle této zprávy k tomu hacker potřebuje jenom notebook a wifi,“ dodává Marchová.

Americká agentura GAO (The Government Accountability Office) varovala americkou vládu před útoky hackerů na nejmodernější současná letadla. Jedná se například o stroje Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 nebo A380, což je největší dopravní letadlo současnosti, které dokáže přepravit až 880 cestujících.

„Ovládání nejmodernějších strojů je závislé na IP konektivitě, wifi systémech a moderních komunikačních technologiích. Ty umožňují, aby se hacker do systému naboural, i když není autorizovanou osobou. Letadlo se dá z notebooku například ovlivnit tak, že mu člověk začne velet nebo nainstaluje virus do kontrolních systémů a počítačů v letadle. Hacker může ohrozit bezpečnost také tím, že kontroluje počítače, které se starají o varovné systémy nebo o navigaci,“ uvedl Český rozhlas.

Letecké společnosti spoléhají na firewally, ale i to je software, který by mohl být v ohrožení. Dalším nebezpečím jsou zábavní systémy pro cestující instalované na palubách letadel, které využívají stejných přístupů a zapojení jako řídící software letadel.

Podle nejhorších scénářů by mohl terorista sedět mezi cestujícími a pomocí notebooku bez problémů převzít kontrolu nad letadlem a to jen díky wifi připojení. Američtí zákonodárci už zahájili vyšetřování, jakým způsobem FAA (Federal Aviation Administration, Federální letecká správa) minimalizovala bezpečnostní rizika, o kterých se ví nejméně od března 2015.

Komentáře