Sdílejte
Dopis, ilustrační foto. Autor: PixaBay. // Licence: CC0 Public Domain

Praha – Otevřený dopis Asociace jazykových škol ministrovi školství: Skutečně chcete konec levných učitelů? Redakce internetového zpravodajského serveru ZprávyExtra.cz, dnešního dne, uveřejnila Otevřený dopis AJŠ ministrovi školství v plném znění, bez textových úprav.

Vážený pane ministře,

Váš úřad nedávno vypsal nadlimitní veřejnou zakázku v hodnotě téměř sedm milionů korun – Jazykové vzdělávání zaměstnanců MŠMT II.

Jediným hodnotícím kritériem pro výběr dodavatele této zakázky je nejnižší nabídková cena. Dle Zákona o zadávání veřejných zakázek má hodnotícím kritériem být ekonomická výhodnost nabídky, primárně na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality. Hodnocení ekonomické výhodnosti pouze dle nejnižší nabídkové ceny je specifickým postupem vhodným zejména pro komoditní nákupy.

Považuje tedy Vaše ministerstvo jazykovou výuku, tedy v první řadě práci učitelů, za komoditu, ve které nehrají roli kvalitativní faktory a důležitá je jen nejnižší cena?

Je obecně známo, a tuto skutečnost lze doložit argumenty přesahujícími rámec tohoto otevřeného dopisu, že pouhé stanovení kritérií technické kvalifikace nemůže u veřejných zakázek na služby, a to zejména u služeb vzdělávacích, nahradit hodnocení kvality nabídky. Postup Vašeho úřadu je v této veřejné zakázce tedy nejen v rozporu s obvyklou dobrou praxí, ale i s duchem zadávací směrnice EU 2014/24/EU, jíž je Váš úřad povinen se řídit, a to zejména v případech, kdy na financování zakázky využíváte peníze z fondů Evropské unie.

Nevoláme po nákupu zbytečně drahých služeb. Cena pochopitelně musí být jedním z podstatných kritérií. Nikoli však jediným. Je smutné, že právě ministerstvu školství je třeba připomínat, že nákup vzdělávacích služeb není nákup zboží a že kvalitativní faktory jsou u vzdělávání zásadní. Vybírat dodavatele vzdělávání jen s ohledem na cenu je v důsledku velmi nehospodárné zacházení s veřejnými prostředky. Zejména u úřadu, jehož smyslem existence je podpora vzdělávání.

I vyučující v soukromých jazykových školách jsou učitelé. Na rozvoji jazykových kompetencí našich občanů se podílí jazykové školy v řadě oblastí přinejmenším stejně podstatně, jako veřejné školství. Myslíte tedy skutečně vážně Vaše snahy o zlepšení odměňování učitelů? Nebo touto veřejnou zakázkou veřejnosti sdělujete, že konec levných učitelů je pouhou předvolební deklarací a ve skutečnosti vyznáváte heslo nejlepší učitel je levný učitel?

Postup Vašeho úřadu nemůžeme nechat bez odezvy. Z tohoto důvodu Asociace jazykových škol vyzývá své členy, aby se předmětného výběrového řízení neúčastnili. Upozorňujeme v této souvislosti na riziko, že výsledek výběrového řízení nepovede k výběru optimálního dodavatele pro Váš úřad s možnými důsledky z hlediska čerpání podpory z evropských fondů. Věříme proto, že využijete svých kompetencí a zajistíte, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zrušilo předmětné zadávací řízení a v budoucnu nakupovalo vzdělávací služby efektivně, s respektem ke kvalitě a hodnotě práce učitelů.

Jménem Asociace jazykových škol, z. s.

Ing. Mgr. Vítězslav Bican, Ph.D.
– předseda

Asociace jazykových škol je profesní sdružení vzdělávacích institucí a jazykových škol v oblasti výuky cizích jazyků. Je přidruženým členem EAQUALS, evropského sdružení pro kvalitní jazykové služby. Sdružuje 46 jazykových škol z celé České republiky a reprezentuje většinu trhu jazykového vzdělávání v zemi.

Autor: Asociace jazykových škol, z. s.
Redakce „ZE“

Komentáře