4 C
Prague
Středa, 14 dubna, 2021

Koho nejvíc bolí pravda? „Kampaň končí, dezinformace zůstávají!“ varuje Gregorová

Končí úspěšná kampaň s provokativním názvem Pravda bolí, ve které se tým europoslankyně Markéty Gregorové pomocí různých nástrojů snažil o osvětu v tématu dezinformací a jejich vlivu. Kampani se podařilo oslovit až dva miliony lidí napříč českou společností. Závěr je jasný: česká společnost má problém, na jehož řešení se musí podílet všichni.

Kampaň Pravda bolí se podle svých tvůrců snažila především vyjasnit pojem dezinformací, identifikovat jejich místo v české společnosti a narušit začarovaný kruh, který tento fenomén provází. „Čím více o hrozbě dezinformací mluvíte či na konkrétní upozorňujete, tím více začnou sami dezinformátoři zneužívat nejasnosti kolem pojmu k zasévání dalšího chaosu. Věřím, že se nám díky spolupráci s řadou odborníků i široké veřejnosti podařilo na téma skutečně posvítit a zvýraznit tak problém, jemuž jako společnost čelíme,“ popisuje Gregorová.

Kampaň měla pět hlavních výstupů. Publikovala sérii 18 článků na vybraná témata spojená s dezinformacemi. Úvodní konferenci Pravda bolí, kterou europoslankyně moderovala a účastnili se jí například novinář Respektu Ondřej Kundra nebo fact-checkerka AFP spolupracující s Facebookem Laďka Mortkowitz-Bauerová, nakonec vidělo více než 60 tisíc lidí.

Nejúspěšnějším výstupem kampaně bylo deepfake video s falešným Andrejem Babišem z produkce společnosti Neocont, které se objevilo například v hlavních zprávách CNN Prima News a nakonec oslovilo více než 1,5 milionu lidí. Markéta Gregorová byla nejen díky deepfake video pozvána do Ranní show Libora Boučka, kde mluvila o kampani i o fenoménu dezinformací vůbec.

Jedním z výstupů kampaně je i online dotazník Očima odborníků, v němž desítka expertů v oblasti dezinformací a „lidí z branže“ zodpovídá sedm otázek o stavu boje proti dezinformacím v České republice. Kampaň tak dala prostor zástupcům organizací jako je Transparency International, Prague Security Studies Institute, Zvol si info, servery Manipulátoři.cz, HOAX.cz či Konspirátori.sk, a nechyběli ani novináři z médií jako Respekt, Česká televize či HlídacíPes.org či marketingoví experti.

Veřejnou debatou také stále rezonuje poslední výstup, a sice iniciativa seniorů Za sebe, ve které skupina seniorů nahrála video vzkazy svým vrstevníkům s varováním před řetězovými e-maily. Kromě tradičních kanálů byly ke sdílení spotů nestandardně využity právě i e-maily a newslettery rozeslané skrze síť seniorů spolupracujících s iniciativou Senioři na palubě. Díky tomu mohly doputovat k těm správným očím.

„Kampaň svým dosahem i dopadem předčila naše očekávání. To jen potvrzuje, jak aktuální je fenomén dezinformací. Pandemie a s ní spojený dezinformační chaos, jemuž dosud čelíme, prokazují, jak jsou podobné projekty jako Pravda bolí potřebné,“ doplňuje Markéta Gregorová.

Kampaň financovaná z prostředků frakce Greens/EFA nakonec dle odhadů dokázala oslovit až dva miliony lidí. „Největší radost mi ale udělalo, že jsme s mým týmem dokázali naplnit můj soukromý cíl: dostat kampaň mimo tradiční bubliny a navázat dialog s lidmi z nejrůznějších prostředí. Pokud totiž něco naše osm měsíců trvající snaha ukázala, pak že naše společnost čelí větší hrozbě, než jsme si sami chtěli připustit. A že se na jeho řešení musíme podílet všichni,“ uzavírá europoslankyně.

PRÁVĚ SE STALO

NEJNOVĚJŠÍ Z DOMOVA